Την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2025 το πρωί τελέστηκε στον Ιερό Ναό των Αγίων Αναργύρων Βεροίας επί τη μνήμη των Αγίων Αναργύρων Κύρου και Ιωάννου, προστατών των ιατρών, αρχιερατικό συλλείτουργο προεξάρχοντος του Μητροπολίτη Κραγκούγιεβατς και Σουμαδίας κ. Ιωάννου και συλλειτουργούντος του Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος, ο οποίος κήρυξε και το θείο λόγο.
Στη Θεία Λειτουργία μετείχαν όπως κάθε χρόνο ο Ιατρικός και Οδοντιατρικός Σύλλογος Ημαθίας και οι τοπικές αρχές, ενώ στο τέλος τελέστηκε αρτοκλασία και μνημόσυνο για τα κεκοιμημένα μέλη της ιατρικής οικογένειας Ημαθίας.
Στη συνέχεια η Ιατρός Μαρία Παλαμούτη εκφώνησε τον πανηγυρικό της ημέρας.
Ομιλία Μητροπολίτη Βεροίας:
«Ἐκ τῆς θείας χάριτος τήν δωρεάν τῶν θαυμάτων εἰληφότες Ἅγιοι θαυματουργεῖτε ἀπαύστως».
Στό ἡμερολόγιο τῆς Ἐκκλησίας μας συναντοῦμε ἀρκετές φορές μέσα στόν χρόνο δυάδες Ἁγίων, πού ὀνομάζονται μέ τό ἴδιο ὄνομα, «ἀνάργυροι». Οἱ Ἅγιοι αὐτοί δέν ἔζησαν τήν ἴδια ἐποχή οὔτε στόν ἴδιο τόπο, δέν γνωριζόταν μεταξύ τους οὔτε εἶχαν κάτι ἄλλο κοινό, παρά μόνο αὐτό πού τούς χαρακτηρίζει, τό ὅτι ἦταν «ἀνάργυροι». Ἦταν δηλαδή ἄνθρωποι, ἦταν ἰατροί καί θεράποντες τῶν ἀσθενειῶν τῶν ἀνθρώπων, πού προσέφεραν τήν ἴαση δωρεάν.
Ἀνάμεσά σέ αὐτούς καί οἱ δύο Ἅγιοι πού τιμοῦμε σήμερα, οἱ ἅγιοι Κῦρος καί Ἰωάννης, ἰατροί θαυματουργοί, πού θεράπευαν ὄχι μόνο ἐν ζωῇ τίς ἀσθένειες τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά συνεχίζουν καί μετά θάνατον νά θαυματουργοῦν ἀπαλλάσσοντας τούς αἰτουμένους ἀπό τίς ἀσθένειές τους.
Τήν αἰτία τῶν πολλῶν τους θαυμάτων μᾶς ἀποκαλύπτει ὁ ἱερός ὑμνογράφος στό τροπάριο τό ὁποῖο προέταξα: «Ἐκ τῆς θείας χάριτος τήν δωρεάν τῶν θαυμάτων εἰληφότες Ἅγιοι ».
Ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ εἶναι, λοιπόν, αὐτή διά τῆς ὁποίας ἐπιτελοῦν οἱ Ἅγιοι τά θαύματα. Ἡ χάρη αὐτή εἶναι ἡ χάρη τήν ὁποία ὑποσχέθηκε ὁ Χριστός στούς μαθητές του, ὅταν τούς διαβεβαίωνε ὅτι θά μποροῦν νά κάνουν καί αὐτοί τά θαύματα πού ἔκανε ὁ ἴδιος καί «μείζονα τούτων», καί ὅταν τούς ἀπέστελε στόν κόσμο λέγοντας «ἀσθενοῦντας θεραπεύετε, νεκρούς ἐγείρετε, λεπρούς καθαρίζετε, δαιμόνια ἐκβάλλετε· δωρεάν ἐλάβετε, δωρεάν δότε».
Ἡ χάρη, λοιπόν, τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ πρόξενος τῶν ἰαμάτων πού ἐκπηγάζουν ἀπό τά ἱερά λείψανα τῶν ἁγίων Ἀναργύρων. Ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ εἶναι αὐτή πού θαυματουργεῖ διά τῆς ἐπικλήσεως τοῦ ὀνόματός τους.
Ἴσως κάποιοι διερωτῶνται: μόνο αὐτοί οἱ ἅγιοι ἔχουν τή χάρη τοῦ Θεοῦ καί θαυματουργοῦν καί θεραπεύουν; Ἀσφαλῶς ὄχι. Ὅλοι οἱ Ἅγιοι ἔχουν τή χάρη καί ὅλοι ὅσοι πιστεύουν στόν Θεό ἔχουν καί αὐτοί τή χάρη, κατά τήν ἐπανειλημμένη διαβεβαίωση τοῦ Κυρίου. Ὅμως δέν ἔχουν ὅλοι τήν ἴδια χάρη, διότι ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ ὑπάρχει «κατά τό μέτρον τῆς δωρεᾶς». Ἀνάλογα, δηλαδή, μέ τήν πίστη, τή ζωή, τήν ἄσκηση ἤ τό μαρτύριο λαμβάνουν οἱ ἄνθρωποι καί οἱ Ἅγιοι τή χάρη τοῦ Θεοῦ.
Αὐτό εἶναι τό πρῶτο σημεῖο πού διαφοροποιεῖ τή μία καί κοινή χάρη τοῦ Θεοῦ πού δίδεται καί ὑπάρχει στούς Ἁγίους καί κατ᾽ ἐπέκταση στούς πιστούς.
Τό δεύτερο σημεῖο εἶναι ὅτι ἡ χάρη δέν ἐνεργεῖ σέ ὅλους μέ τόν ἴδιο τρόπο. Ὁ Θεός ἐπιτρέπει ἡ χάρη του νά ἐνεργεῖ μέ διαφορετικό τρόπο σέ διαφορετικούς ἀνθρώπους, ὥστε νά ἐκπληρώνεται τό σχέδιό του, πού δέν εἶναι ἄλλο ἀπό τή σωτηρία μας.
Ὁ Θεός δέν προσφέρει τή χάρη του στούς ἀνθρώπους γιά νά μᾶς ἐντυπωσιάσει ἤ γιά νά μᾶς καταπλήξει. Ὁ Θεός ἐπιτρέπει ἡ χάρη του νά δρᾶ διά τῶν ἐκλεκτῶν του δούλων καί τῶν ἁγίων αἰσθητά, ὥστε νά γίνεται ἀντιληπτή ἀπό τούς ἀνθρώπους, διότι ἀπώτερος σκοπός τῆς θείας χάριτος εἶναι ἡ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου, καί σ᾽ αὐτήν ἀποβλέπει ἡ ἔκφρασή της μέ ποικίλους τρόπους, καί στή συγκεκριμένη περίπτωση τῶν ἁγίων Ἀναργύρων, διά τῶν θαυμάτων.
Πῶς ὅμως ἐπιδροῦν οἱ ἰάσεις τῶν ἁγίων Ἀναργύρων στή σωτηρία μας καί γιά ποιόν λόγο ἡ Ἐκκλησία μας ὑπενθυμίζει μέ τίς πανηγύρεις τους τή χάρη τῶν ἰαμάτων πού ἔχουν λάβει ἀπό τόν Θεό;
Ἀσφαλῶς ἡ χάρη αὐτή ἐπιδρᾶ μέ διαφορετικό τρόπο σέ κάθε ἄνθρωπο ἀνάλογα μέ τή ψυχική του κατάσταση. Ἐπιδρᾶ ὅμως σέ ὅλους μας σέ δύο, θά μποροῦσα νά πῶ, κατευθύνσεις. Ἡ μία εἶναι ὅτι μᾶς ὑπενθυμίζει τήν παρουσία καί τήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ στή ζωή μας. Ὁ Θεός δέν εἶναι ἀπών. Μᾶς ἀγαπᾶ σάν ἀληθινός πατέρας καί φροντίζει νά μᾶς ἀνακουφίζει καί ἀπό τούς πόνους τῆς παρούσης ζωῆς.
Ἡ δεύτερη κατεύθυνση εἶναι ὅτι μᾶς θυμίζει πώς αἰτία τῶν ἀσθενειῶν καί τῶν πόνων πού ὑφιστάμεθα εἶναι ἡ ἁμαρτία· καί ἀπό αὐτήν μπορεῖ νά μᾶς θεραπεύσει μόνο ὁ Θεός, ὁ ὁποῖος μᾶς θεραπεύει διά τῶν ἁγίων του καί ἀπό τίς σωματικές νόσους.
Γι᾽ αὐτό ἑορτάζοντας σήμερα τούς ἁγίους Ἀναργύρους ὅλοι μας καί ἰδιαιτέρως οἱ συνάδελφοί τους, τά μέλη τοῦ Ἰατρικοῦ καί Ὀδοντιατρικοῦ Συλλόγου Ἠμαθίας, οἱ ὁποῖοι τούς τιμοῦν ὡς προστάτες τους, ἄς τούς παρακαλέσουμε νά μᾶς χαρίσουν μαζί μέ τήν ἴαση τῶν σωματικῶν μας πόνων καί ἀσθενειῶν καί τήν ἴαση τῶν ψυχικῶν μας ἀσθενειῶν, πρεσβεύοντας στόν Θεό πάντοτε γιά τή σωτηρία μας. Ἀλλά καί ἄς τούς παρακαλέσουμε νά ἐνισχύουν καί ἄς καθοδηγοῦν στό πολυεύθυνο ἔργο τους γιά τή θεραπεία μας τούς ἰατρούς καί ὀδοντιάτρους μας πού ἑορτάζουν καί τιμοῦν ἰδιαιτέρως τή μνήμη τους.
0 Σχόλια
Το σχόλιό σας για την ανάρτηση (παρακαλούμε να τηρούνται οι όροι που αναφέρονται στους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας)