Την Τρίτη 15 Αυγούστου 2023 το πρωί εορτάστηκε η Θεομητορική Εορτή της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου στο Πανελλήνιο Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά, στην Καστανιά του Βερμίου.
Στο Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο προεξήρχε ο Μητροπολίτης Ιλίου Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, ενώ έλαβαν μέρος οι Μητροπολίτες Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. Χρυσόστομος, Μάνης κ. Χρυσόστομος, Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Πλάτωνας, ο οποίος χοροστάτησε στον όρθρο και ο οικοδεσπότης Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, ο οποίος κήρυξε και τον θείο λόγο.
Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, όπως κάθε χρόνο, πραγματοποιήθηκαν οι βραβεύσεις και δόθηκαν οι υποτροφίες σε αριστούχους του Μακροχωρίου εις μνήμη των 21 αδικοχαμένων μαθητών του δυστυχηματος των Τεμπών, το Απρίλιο του 2003.
Οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με την Λιτανεία της Εικόνας της Παναγίας Σουμελά, καθώς και το τρισάγιο ενώπιον του μνημείου του Αλεξάνδρου Υψηλάντη και την κατάθεση στεφάνων.
Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Αἱ γενεαί πᾶσαι μακαρίζομέν σε τήν μόνην Θεοτόκον».
Μέ τή φωνή τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου ἑνώνουν σήμερα, ἑορτή τῆς ἐνδόξου Κοιμήσεως τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, καί τή δική τους φωνή τά πλήθη τῶν Ὀρθοδόξων σέ κάθε γωνία τῆς γῆς. Δέν τήν ἑνώνουν γιά νά θρηνήσουν τήν Κοίμηση τῆς Παναγίας Παρθένου, διότι ἡ Κοίμηση τῆς σεπτῆς Θεομήτορος δέν εἶναι θάνατος ἀλλά ζωή, δέν εἶναι θλίψη ἀλλά χαρά.
Ὁ θάνατος εἶναι βεβαίως καί στή δική της ζωή μία πραγματικότης. Συνέβη ὄντως ἐν χρόνῳ. Συνέβη παρουσίᾳ τῶν ἁγίων ἀποστόλων, οἱ ὁποῖοι ἐναέριοι ἔφθασαν ἐκ περάτων, γιά νά κηδεύσουν τό πανάχραντο σῶμα τῆς Ἁγνῆς Θεοτόκου.
«Οὐ θαῦμα θνῄσκειν κοσμοσώτειραν Κόρην, τοῦ κοσμοπλάστου σαρκικῶς τεθνηκότος», σημειώνει ὁ ἱερός συναξαριστής γιά τήν ἑορτή τῆς πανσέπτου Μεταστάσεως τῆς πανενδόξου Δεσποίνης ἡμῶν καί ἀειπαρθένου Μαρίας. Δέν ἀποτελεῖ δηλαδή παράδοξο γεγονός ὅτι πεθαίνει ἡ Κόρη, ἡ ὁποία ἔσωσε τόν κόσμο διά τοῦ τόκου της, ἐφόσον ὁ ἴδιος ὁ Πλάστης τοῦ κόσμου ἀπέθανε κατά σάρκα. Τό θαυμαστό εἶναι ὅτι ἡ Κοίμησή της δέν εἶναι χωρισμός οὔτε διάσπαση τῆς ἑνότητος μεταξύ γῆς καί οὐρανοῦ, τήν ὁποία Ἐκείνη ἐπέτυχε, συμμετέχοντας στό μυστήριο τῆς θείας ἐνανθρωπήσεως καί δανείζοντας στόν Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ τό ἔνδυμα τῆς χοϊκῆς φύσεως τοῦ ἀνθρώπου.
Τό θαυμαστό εἶναι ὅτι μέ τήν Κοίμησή της ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος συμβάλλει ἀκόμη περισσότερο στήν ἐνίσχυση τῆς ἑνότητος τῶν ἐπιγείων μέ τά ἄνω. Διότι, ἄν καί ἡ ἴδια μεθίσταται ἀπό γῆς εἰς οὐρανόν διά τοῦ Υἱοῦ της, ὁ ὁποῖος ἐπιφυλάσσει καί αὐτήν τήν τιμή στήν Παναγία Μητέρα του, ἡ Μετάστασή της μετατρέπεται σέ ἀκόμη ἰσχυρότερο σύνδεσμο τῶν «τό πρίν διεστώτων», τοῦ ἀνθρώπου δηλαδή μέ τόν Θεό, καί τῆς γῆς μέ τόν οὐρανό.
Γίνεται ἀπόδειξη ὅτι ὁ χοϊκός ἄνθρωπος ἔχει μία θέση στόν οὐρανό, ἔχει μία θέση πλησίον τοῦ Θεοῦ, ὅπως ἔχει καί ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος, ἡ ὁποία, βεβαίως, χάρη στή μοναδικότητα τῆς καθαρότητος καί τῆς ἁγιότητός της, ὄχι μόνο ἐπελέγη ἀπό τόν Θεό γιά νά γίνει Μητέρα τοῦ Υἱοῦ του, ἀλλά καί γιά νά εὑρίσκεται μετά τήν Κοίμησή της ἐκ δεξιῶν τοῦ θρόνου τῆς μεγαλωσύνης του, πρέσβειρα καί μεσίτρια τοῦ ἀνθρωπίνου γένους καί ἐγγυήτρια τῆς ἐν Χριστῷ σωτηρίας μας.
Γίνεται ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος τεκμήριο τῆς ἑνότητος γῆς καί οὐρανοῦ, ὄχι μόνο γιατί μέ τήν καθαρότητα καί τήν ἁγιότητα τῆς ζωῆς της, μέ τήν ταπείνωση καί τήν ὑπακοή της στό θέλημα τοῦ Θεοῦ ἀξιώθηκε νά γίνει Δέσποινα καί Κυρία τῶν ἀγγέλων καί τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά καί γιατί ἀξιώθηκε μετά τήν Κοίμησή της νά εὑρίσκεται καί στόν οὐρανό, πλησίον τοῦ Υἱοῦ της, ἀλλά καί στή γῆ, πλησίον τῶν τέκνων της, σύμφωνα μέ τή βεβαιότητα τήν ὁποία ἐκφράζει ὁ στίχος τοῦ ἱεροῦ ποιητοῦ τοῦ Ἀπολυτικίου τῆς ἑορτῆς: «ἐν τῇ Κοιμήσει τόν κόσμον οὐ κατέλιπες, Θεοτόκε».
Ἀποδεικνύεται ὅμως ἡ πάνσεπτος Κοίμηση τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου καί σημεῖο ἑνότητος τῶν ἀνθρώπων μεταξύ τους, καθώς ἑκατομμύρια Ὀρθοδόξων συρρέουν αὐτή τήν ἡμέρα τῆς μεγάλης Θεομητορικῆς ἑορτῆς στούς ἱερούς ναούς καί ἰδιαιτέρως στά ἱερά Θεομητορικά Προσκυνήματα, γιά νά τιμήσουν τήν Παναγία Μητέρα τοῦ Κυρίου μας ἀλλά καί δική μας μητέρα, γιά νά τήν ὑμνήσουν καί νά τήν δοξάσουν, γιά νά ἐναποθέσουν στήν ἱερή εἰκόνα της τόν ἀσπασμό τοῦ σεβασμοῦ καί τῆς υἱϊκῆς τους ἀγάπης, γιά νά τήν εὐχαριστήσουν καί νά τῆς ἐμπιστευθοῦν τά αἰτήματα τῶν καρδιῶν τους.
Καί τοῦτο ἀποτελεῖ αἰῶνες τώρα εὐλαβῆ συνήθεια τῶν Ὀρθοδόξων καί ἰδιαιτέρως τῶν πατέρων καί τῶν μητέρων μας, τῶν Ποντίων, οἱ ὁποῖοι τιμώντας τήν Παναγία, τήν προστάτιδα καί ἔφορό τους, ἀνηφόριζαν αὐτή τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τῆς Κοιμήσεώς της στό ὄρος Μελᾶ τῆς Τραπεζοῦντος, στή Μονή ἡ ὁποία εἶχε οἰκοδομηθεῖ σύμφωνα μέ τήν ἐπιθυμία τῆς ἴδιας τῆς Παναγίας, ἀπό τούς δύο μοναχούς, τούς ὁσίους Βαρνάβα καί Σωφρόνιο, στούς ὁποίους ἀπεκάλυψε καί τήν ὕπαρξη τῆς ἱερᾶς καί θαυματουργοῦ της εἰκόνος.
Καί ἐκεῖ, στήν παλαίφατη Ἱερά Μονή τῆς Παναγίας τῆς Σουμελᾶ, ὅπου καί φέτος, ὅπως καί τά τελευταῖα χρόνια, ὁ Οἰκουμενικός μας Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαῖος τελεῖ τήν Πατριαρχική θεία Λειτουργία, τό κατ᾽ ἐξοχήν μυστήριο τῆς ἑνότητος γῆς καί οὐρανοῦ ἀλλά καί τῆς ἑνότητος τῶν πιστῶν, ἀποδεικνύεται ὅτι ἡ Κοίμηση τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου εἶναι πηγή ζωῆς καί ἑνότητος τῶν ἀνθρώπων.
Τό ἴδιο ἀποδεικνύεται καί ἐδῶ, στή νέα Μονή τῆς Παναγίας τῆς Σουμελᾶ, στό νέο κατοικητήριο τῆς ἱστορικῆς καί θαυματουργοῦ εἰκόνος τῆς Σουμελιώτισσας Παναγίας, ὅπου ὅλες αὐτές τίς ἡμέρες ἀνηφορίζουν οἱ γενεές τῶν Ποντίων καί ὄχι μόνο ἀδελφῶν μας, οἱ ὁποῖοι καταφθάνουν ἀπό τά πέρατα τῆς Ἑλλάδος ἀλλά καί τῆς οἰκουμένης, γιά νά προσκυνήσουν τήν χαριτόβρυτη εἰκόνα της καί νά τῆς ἐναποθέσουν τήν ἀγάπη καί τόν πόνο τους, τίς χαρές καί τίς λαχτάρες τῆς ψυχῆς τους, ὅπως ἔκαναν ἀνέκαθεν οἱ πατέρες καί οἱ μητέρες μας.
Ὁ κόσμος μας, ἰδιαιτέρως σήμερα, ἔχει ἀνάγκη τήν ἑνότητα πού προσφέρει ἡ Παναγία μας. Ἑνότητα ἐπί γῆς καί ἑνότητα μέ τόν οὐρανό.
Γιά αἰῶνες οἱ ἄνθρωποι ἀναλωθήκαμε σέ ἀτελέσφορους πολέμους καί καταστροφικές συγκρούσεις καί δυστυχῶς συνεχίζουμε νά τό κάνουμε, νομίζοντας ὅτι ἡ ἐπικράτηση τοῦ ἰσχυροτέρου καί ἡ κυριαρχία τοῦ ἐγωισμοῦ θά φέρουν τή χαρά καί τήν εὐδαιμονία στόν κόσμο. Τό ἀποτέλεσμα εἶναι ὅμως τό ἀντίθετο. Τό βλέπουμε καί τό ζοῦμε στίς συνέπειες τοῦ πολέμου, ὁ ὁποῖος ἐξελίσσεται στήν εὐρύτερη περιοχή μας.
Τό βλέπουμε καί τό ζοῦμε μέ τήν κλιματική ἀλλαγή καί τίς φυσικές καταστροφές τίς ὁποῖες ἤδη αὐτή ἐπιφέρει ἀκόμη καί στήν πατρίδα μας.
Τό βλέπουμε καί τό ζοῦμε στίς παράλογες κοινωνικές καί λοιπές ἀντιπαραθέσεις, οἱ ὁποῖες συμβαίνουν μέ θύματα δυστυχῶς νέους ἀνθρώπους.
Τό βλέπουμε καί τό ζοῦμε σέ θρησκευτικούς νεοεπεκτατισμούς πού ἐπιχειροῦν νά ἀλλοιώσουν τά ὅρια τά ὁποῖα ἀπό αἰῶνες ἔθεσαν οἱ πατέρες μας.
Ἡ ἑορτή ὅμως τῆς Κοιμήσεως τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, τήν ὁποία ἤλθαμε νά τιμήσουμε στό ἱερό αὐτό Προσκύνημα τοῦ Ποντιακοῦ Ἑλληνισμοῦ ἀλλά καί ὅλων τῶν Ὀρθοδόξων, ἄς μᾶς βοηθήσει νά συνειδητοποιήσουμε τήν ἀνάγκη τῆς ἑνότητος, τήν ὁποία μᾶς χάρισε καί μᾶς χαρίζει ἡ Παναγία μας.
Καί μποροῦμε νά τήν ζήσουμε, ἐφόσον θελήσουμε νά παραμερίσουμε τούς ἐγωισμούς καί τά μικρά ἤ μεγάλα συμφέροντά μας.
Μποροῦμε νά τήν ζήσουμε, γιατί αὐτή ἀποτελεῖ τήν προοπτική τῆς ἀληθινῆς ζωῆς ὄχι μόνο στή γῆ ἀλλά καί στόν οὐρανό.
Μποροῦμε νά τήν ζήσουμε, ἐάν ἀποφασίσουμε ὄχι μόνο νά τιμοῦμε τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο κατά τήν ἡμέρα τῆς Κοιμήσεώς της, ἀλλά καί νά ἀκολουθοῦμε τό παράδειγμα τῆς ζωῆς της καί τῆς ὑπακοῆς της στό θέλημα τοῦ Θεοῦ.
Αὐτό θά πρέπει νά ἐκφράζει ἡ συμμετοχή μας στή μεγάλη πανήγυρη τοῦ Ἱεροῦ Προσκυνήματος τῆς Παναγίας Σουμελᾶ, τῆς ὁποίας ἡ χάρη μᾶς ἀξίωσε καί φέτος νά ἑορτάσουμε τήν πάνσεπτο Κοίμησή της στόν περικαλλῆ αὐτόν ἱερό αὐτόν ναό, ὁ ὁποῖος ἁγιάζεται ἀπό τήν παρουσία τῆς ἱστορικῆς καί θαυματουργοῦ εἰκόνος τῆς Σουμελιώτισσας, τῆς μητέρας τοῦ Ποντιακοῦ Ἑλληνισμοῦ, ἐνώπιον τῆς ὁποίας κλίνουμε εὐλαβῶς τό γόνυ τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος.
Αὐτήν τήν ἑνότητα ὅμως ἐκφράζει καί ἡ σεπτή παρουσία τῶν Ἁγίων Ἀρχιερέων καί προσφιλεστάτων ἐν Χριστῷ Ἀδελφῶν, τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἰλίου, Ἀχαρνῶν καί Πετρουπόλεως κ. Ἀθηναγόρου, τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Νικοπόλεως καί Πρεβέζης κ. Χρυσοστόμου, τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μάνης κ. Χρυσοστόμου καί τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Λαγκαδᾶ, Λητῆς καί Ρεντίνης κ. Πλάτωνος, οἱ ὁποῖοι λαμπρύνουν μέ τή συμμετοχή τους τή Θεομητορική πανήγυρη καί τιμοῦν τίς λατρευτικές καί ἑορταστικές ἐκδηλώσεις τοῦ Ἱεροῦ Προσκυνήματος τῆς Παναγίας Σουμελᾶ καί τοῦ Ποντιακοῦ Ἑλληνισμοῦ γιά τήν ἑορτή τῆς πανσέπτου Kοιμήσεως τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, τῆς μητέρας καί προστάτιδος ὅλων τῶν Ποντίων.
Τούς εὐχαριστῶ ὅλους ἀπό καρδίας καί τούς ἐκφράζω τή βαθύτατη εὐγνωμοσύνη μου, γιατί μέ τήν παρουσία καί τή συμμετοχή τους τίμησαν καί τό Ἱερό Προσκύνημα καί τόν Ποντιακό Ἑλληνισμό.
Βαθύτατες εὐχαριστίες ἐκφράζω καί πρός τούς παρισταμένους ἐκπροσώπους τῆς ἑλληνικῆς κυβερνήσεως, τῆς Βουλῆς τῶν Ἑλλήνων, τῶν πολιτικῶν κομμάτων, τῶν Ἐνόπλων Δυνάμεων καί τῶν Σωμάτων Ἀσφαλείας, τῆς Περιφερείας μας, τόν Δήμαρχο Βεροίας καί τούς ἄλλους Δημάρχους, τούς τοπικούς ἄρχοντες, τούς ἐκπροσώπους τῶν Ποντιακῶν Σωματείων, τούς εὐσεβεῖς προσκυνητές, τά πιστά τέκνα τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου καί τούς φίλους καί ὑποστηρικτές τῶν δικαίων τοῦ Ποντιακοῦ Ἑλληνισμοῦ, οἱ ὁποῖοι κατέκλυσαν ὅλες αὐτές τίς ἡμέρες τό Ἱερό Προσκύνημα τῆς Παναγίας Σουμελᾶ γιά νά προσκυνήσουν τήν ἱστορική καί θαυματουργό εἰκόνα καί νά τιμήσουν τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο.
Εὔχομαι ταπεινά καί ἀπό καρδίας ἡ χάρη καί ἡ εὐλογία τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου νά προστατεύει καί νά διαφυλάττει ὅλους τούς εὐσεβεῖς προσκυνητές, τόν Ποντιακό Ἑλληνισμό, τήν πατρίδα μας καί τόν κόσμο, ἀπειράστους ἀπό κάθε κίνδυνο καί ἀπό κάθε κακό. Καί ἡ χάρη τῆς θαυματουργοῦ εἰκόνος τῆς Παναγίας μας νά σκέπει καί νά προστατεύει ὅλους μας.
0 Σχόλια
Το σχόλιό σας για την ανάρτηση (παρακαλούμε να τηρούνται οι όροι που αναφέρονται στους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας)