Τα τελευταία λεπτά του Φεβρουαρίου του 2023 έμελλαν να μην γραφτούν με μελανά γράμματα στο ημερολόγιο και μία μαύρη σελίδα προστέθηκε στις πολλές αντίστοιχες σελίδες που υπάρχουν στην Ελλάδα.
Μάλιστα, η «μαύρη σελίδα» εντάχθηκε στο αιμοτοβαμμένο «κεφάλαιο Τέμπη», το οποίο 20 χρόνια πριν φιλοξενούσε την μελανότερη σελίδα των τροχαίων δυστυχημάτων, με τον χαμό των 21 μαθητριών και μαθητών του Λυκείου Μακροχωρίου, το τραγικό Κυριακάτικο απόγευμα της 13ης Απριλίου 2003.
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών στοίχισε ήδη 57 ζωές και ευχή όλων είναι ο αριθμός να μείνει εκεί. Από αυτούς, οι 11 ήταν εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους και οι υπόλοιποι επιβάτες. Μάλιστα, η πλειοψηφία των επιβατών ήταν άτομα νεαρής ηλικίας και πολλοί φοιτητές.
Τις μέρες που ακολούθησαν, γράφτηκαν και ειπώθηκαν πολλά. Υπήρξε μία παραίτηση σε πολιτικό επίπεδο (του Κώστα Καραμανλή από την θέση του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών), καθώς και των διοικητών του ΟΣΕ (Σπύρος Πατέρας) και της ΕΡΓΟΣΕ (Χρήστος Βίνης).
Ωστόσο, το «γιατί;» είναι ένα ερώτημα που (θα έπρεπε να) «στοιχειώνει» όλους όσοι χειρίστηκαν την υπόθεση που λέγεται «ελληνικός σιδηρόδρομος», αλλά και όλους όσοι μπορούσαν να παρέμβουν, να αντιδράσουν, να καταγγείλουν και δεν το έκαναν.
Ο «φόρος αίματος» της Ημαθίας
Η Ημαθία πλήρωσε και πάλι «βαρύ φόρο αίματος» και θρηνεί τρεις νέους ανθρώπους:
- Την 36χρονη στρατιωτικό Έλενα Δουρμίκα από τη Βέροια, η οποία αφήνει πίσω της δύο ανήλικα παιδιά (η κηδεία της θα γίνει την Δευτέρα 6/3 στις 11.30 πμ στον Ι.Ν. Αγ. Κων/νου και Ελένης Βέροιας)
- Τον 28χρονο Σωτήρη Καραγεωργίου από την Μελίκη Δ. Αλεξάνδρειας (η κηδεία του έγινε το Σάββατο 4/3 στην Θέρμη Θεσ/νικης)
- Τον 23χρονο φοιτητή Άγγελο Τηλκερίδη, από το Αγγελοχώρι Δ. Νάουσας.
Οι Ημαθιώτες επιβάτες που βίωσαν την φρίκη και επέζησαν
Στην μοιραία αμαξοστοιχία επέβαιναν και άλλοι συμπολίτες μας από την Ημαθία.
Μάλιστα, 4 άτομα μετέβησαν αμέσως μετά την απομάκρυνσή τους από τον χώρο του τραγικού δυστυχήματος στο Νοσοκομείο Βέροιας, όπου τους παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες, υποβλήθησαν σε όλες τις προβλεπόμενες εξετάσεις και πριν το μεσημέρι της Τετάρτης (1/3) πήραν εξιτήριο.
Επρόκειτο για μια 20χρονη φοιτήτρια από τη Βέροια, δύο ακόμα γυναίκες από την Αλεξάνδρεια και έναν άνδρα από την Καρδίτσα, που είναι παντρεμένος και ζει με την οικογένειά του στην Αλεξάνδρεια.
Ένα διαρκώς τελούμενο έγκλημα
Ο άδικος θάνατος 57 ανθρώπων είναι οπωσδήποτε τραγωδία και μάλιστα εθνική. Ωστόσο, αν αναλογιστεί κανείς τα θύματα που υπάρχουν μεμονωμένα συνεπεία σιδηροδρομικών δυστυχημάτων, θα διαπιστώσει ότι μιλάμε για μια συνεχιζόμενη εθνική τραγωδία πολλών ετών, χωρίς ποτέ και κανείς να λογοδοτήσει σε πολιτικό επίπεδο, ενώ οι περιπτώσεις τραυματισμένων ή συγγενών θυμάτων από δυστυχήματα με τρένο αντιμετωπίζονται σαν απλές… νομικές υποθέσεις από τον ΟΣΕ και τα παρακλάδια του.
Χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι τα συστήματα μπαρών και φωτεινών ενδείξεων στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Πολλές φορές έχουν αναδειχθεί περιπτώσεις δυσλειτουργίας τους, πολλές φορές έχουμε «σηκώσει» ανάλογα θέματα, αλλά αυτό που προέκυπτε πάντα από το ρεπορτάζ ήταν ότι για όλη την γραμμή από Φλώρινα έως Θεσσαλονίκη ήταν ένα άτομο υπεύθυνο για την αποκατάσταση των βλαβών. Και οι βλάβες έμεναν για μέρες χωρίς επισκευή και οι διερχόμενοι οδηγοί έπαιζαν… ρώσικη ρουλέτα κάθε φορά.
Ακόμα πιο σοβαρά, από την όλη συζήτηση των ημερών προέκυψε ότι ενώ υπήρχαν έτοιμα συστήματα για πλήρη έλεγχο και επίβλεψη της πορείας των τρένων, εδώ και χρόνια «κολλούσαν» οι διαδικασίες ανάμεσα σε οικονομικά συμφέρονται εταιριών και γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Για αυτούς που δεν θέλουν όμως να αναλάβουν τις ευθύνες τους, για όλα φταίει ένας μεσήλικας σταθμάρχης που του έδωσαν στα χέρια του μια απασφαλισμένη χειροβομβίδα που δεν έπρεπε να του πέσει από τα χέρια, αλλά τελικά του έπεσε…
Τον πόνο όσων έχασαν τους δικούς τους ανθρώπους στο μοιραίο τρένο δεν πρόκειται ποτέ και κανείς να τον απαλύνει. Όσοι και αν δικαστούν και καταδικαστούν, οι άνθρωποι δεν θα γυρίσουν πίσω. Όμως, όσο γίνεται η προσπάθεια να υπάρχει χειρισμός του θέματος με συνδρομή επικοινωνιολόγων (συμπολιτευόμενους και αντιπολιτευόμενους) τελείται ύψιστη ύβρη στους νεκρούς και τρομερή ασέβεια στους γονείς, συγγενείς και φίλους που έμειναν πίσω για να θρηνήσουν. Ας μην το ξεχνούν ποτέ αυτό, όλες οι πλευρές.
«Έφτασες;» - «Ζούμε από τύχη»
Το τραγικό δυστύχημα συγκλόνισε την ελληνική κοινωνία. Πολλές οι μορφές έκφρασης των έντονων συναισθημάτων που προκλήθηκαν... Μαθητές σχημάτισαν λέξεις με τις τσάντες τους («Έφτασες;» «Γιατί;» κ.α.), διαμαρτυρίες (σιωπηλές και μη), σχόλια, σκίτσα, οργή…
Είναι οι στιγμές που ο καθένας έρχεται αντιμέτωπος με μια ζοφερή πραγματικότητα και διαπιστώνει ότι μάλλον... «από τύχη ζούμε».
Από τύχη τόσο καιρό δεν βρέθηκε άλλος σταθμάρχης να κάνει «ανθρώπινο λάθος»
Από τύχη ο λέβητας που έσκασε στις Σέρρες δεν σκότωσε κι άλλα παιδιά
Από τύχη δεν βρέθηκαν πολλοί με δρεπάνι να «θερίσουν» κι άλλες ζωές σαν του Άλκη
Από τύχη δεν καήκαμε σε κάποιο τουριστικό θέρετρο
Από τύχη δεν καταπλακαθήκαμε από κάποιο ετοιμόρροπο σπίτι στο κέντρο της πόλης μας…
(Δημοσιεύθηκε στην ψηφιακή εφημερίδα "InVeria" - Κυριακή 5 Μαρτίου 2023, φύλλο 49)
0 Σχόλια
Το σχόλιό σας για την ανάρτηση (παρακαλούμε να τηρούνται οι όροι που αναφέρονται στους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας)