Γράφει ο Απόστολος Μοσχόπουλος και η ομάδα "Κιλοτίνα":
Σήμερα, Δευτέρα 17 Μαϊου, είναι η παγκόσμια ημέρα κατά της ομοφοβίας, αμφιφοβίας, τρανσφοβίας. Παράλληλα, αποτελεί και πανελλαδική ημερά δράσης του Πανελλαδικού Δικτύου Συντονισμού για τον ΛΟΑΤΚΙ γάμο* (Marriage Equality Greece – Ισότητα στον Γάμο), μέλος του οποίου αποτελεί η Φεμινιστική ομάδα Κιλοτίνα, σε συνεργασία με την οποία γράφτηκε αυτό το κείμενο.
Σκοπός μας είναι να καταρρίψουμε μύθους και ψευδείς ειδήσεις, όπως επίσης και να απαντήσουμε σε ερωτήσεις σχετικά με τα ζητήματα που αφορούν την κοινωνική ομάδα των ΛΟΑΤΚΙ* και τις διεκδικήσεις της ως προς το κοινωνικό και το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα σήμερα.
*Με το αρκτικόλέξο ΛΟΑΤΚΙ αναφερόμαστε στα άτομα κάθε σεξουαλικού προσανατολισμού εκτος των ετεροφυλοφίλων, και περιλαμβάνει την αποτύπωση τους τόσο ως προς το βιολογικό όσο και ως προς το κοινωνικό φύλο.
Γιατί αποκαλείται ομοφοβία/τρανσφοβία οποιαδήποτε άποψη εναντίον των ΛΟΑΤΚΙ δικαιωμάτων;
Επειδή
το να αρνείσαι την παροχή οποιουδήποτε κοινωνικού δικαιώματος σε οποιαδήποτε
ομάδα δεν ειναι σύμφωνη με τα συμφέροντά σου ή την άποψή σου εμπεριέχει μέσα
είτε μίσος είτε αποδοκιμασία προς την ομοφυλοφιλική συμπεριφορά (και αυτό είναι
που ορίζεται ως ομοφοβία), είτε δυσφορία και μη αναγνώριση της
ταυτότητας φύλου του ατόμου όπως την ορίζει το ίδιο (τρανσφοβία), είτε
στερεοτυπική σκέψη και έκφραση (ρητορική μίσους) που καταλήγει σε
συμπεριφορές διάκρισης εις βάρος τους.
Γιατί όμως η γνώμη μου ή η αισθητική μου πρέπει να συμφωνεί με τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα;
Η αυτοδιάθεση του κάθε ανθρώπου να είναι όπως επιθυμεί και να ζει τη συντροφικότητα με τους όρους που επιθυμεί (και δεδομένο το πλαίσιο της συναίνεσης) δεν είναι ζήτημα άποψης ή αισθητικής, αλλά αναφαίρετο ανθρώπινο δικαίωμα. Από την άλλη μεριά, η ρητορική μίσους και οι διακρίσεις δεν είναι καν άποψη, καθώς δεν τεκμαίρονται, παρά βασίζονται στην άγνοια ή την ημιμάθεια και συνήθως συνεπάγονται και άλλου είδους παραβατικές ή μη σύννομες συμπεριφορές.
Τι παραπάνω είναι η αυτοδιάθεση των ΛΟΑΤΚΙ από το να βγαίνουν στα media και να προπαγανδίζουν την ιδιότητά τους;
Η «προπαγάνδιση» δεν είναι τίποτα άλλο από το πάγιο αίτημα τους για αποδοχή, ισότητα και ισονομία στο πλαίσιο της κοινωνικής ορατότητας. Ακόμη και σήμερα, εκατομμύρια άνθρωποι ανά τον κόσμο, δέχονται σωματική ή και ψυχική κακοποίηση από κοινωνίες και πολιτικές που δεν τους αναγνωρίζουν, ασκώντας βία ή πολιτικές αποκλεισμούς εις βάρος τους. Επιπλέον, το γεγονός ότι τα ΜΜΕ πολλές φορές εστιάζουν σε αυτή την πλευρά της προσωπικότητάς τους, δεν είναι απαραίτητα επιθυμία των ίδιων των ΛΟΑΤΚΙ, καθώς κοινωνική ορατότητα δεν σημαίνει να αντιμετωπίζεσαι ως κάτι ξεχωριστό, αλλά ως κάτι ισότιμο.
Αφού υπάρχει το σύμφωνο συμβίωσης, τι παραπάνω θα τους εξασφαλίζει ο γάμος;
Κατ'αρχάς, με το ισχύον σύστημα, στις ΛΟΑΤΚΙ οικογένειες με παιδιά, ο ένας γονέας (συνήθως ο μη βιολογικός) δεν αναγνωρίζεται στα μάτια του νόμου. Το σύμφωνο συμβίωσης, δε, δεν δίνει δικαιώματα παιδοθεσίας στο ζευγάρι, παρότι αναγνωρίζει στα παιδιά που προκύπτουν κατά τη διάρκεια ισχύος του τα ίδια δικαιώματα με αυτά στον γάμο.
Tι ονομάζεται Ταυτότητα Φύλου; Πως ξερουμε ότι δε μιλάμε για έναν προσωρινό πειραματισμό;
Η έκφραση βιολογικού ή κοινωνικού φύλου από την πιο απλή απόκλιση από τα ετεροκανονικά πρότυπα (σε απλά λόγια, το να ταυτίζονται τα βιολογικά έμφυλα χαρακτηριστικά σου με αυτά που έχεις «μάθει» να τους αναλογούν ως εικόνα) μέχρι το σημείο που προκύπτει η λεγόμενη «δυσφορία φύλου», είναι ένα βαθιά προσωπικό θέμα στο οποίο δεν μας πέφτει λόγος. Αφ'ενός γιατί, η αυτοδιάθεση του καθενός είναι αυτή που ορίζει την προσωπικότητα ή σωματικότητα του, αφ' ετέρου, γιατί είναι ένα ζήτημα που δεν μπορεί να αντιληφθεί το πρόσωπο που δεν έχει αντίστοιχες ανησυχίες. Γι'αυτό και η οποιαδήποτε συζήτηση επ'αυτού (πόσο μάλλον περί προσωρινότητας), είναι εκτος από άτοπη, και δυνητικά κακοποιητική.
Γιατί να πρέπει να παιδοθετούν οι ΛΟΑΤΚΙ ως ζευγάρι και όχι ως μονάδες;
Η παιδοθεσία στην Ελλάδα είναι μια δύσκολη διαδικασία γραφειοκρατικά, για οποιοδήποτε μέλος της κοινωνίας. Συνήθως, ωστόσο, προτιμώνται ετερόφυλα ζευγάρια με οικονομική επιφάνεια, εντός ενός συγκεκριμένου ορίου ηλικίας, και καλής σωματικής και πνευματικής υγείας. Όπως γίνεται προφανές, οι αποκλεισμοί με τους οποίους μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος ένα άτομο ΛΟΑΤΚΙ, είναι πολλοί, εκκινώντας από την ταυτότητα φύλου του (αν είναι διαφυλικός) μέχρι και την κατάσταση της υγείας του (οι ΛΟΑΤΚΙ εξαιρούνται αναίτια ακόμη και σήμερα, με βάση αρχαιωμένα πρωτόκολλα υγιεινής, από αιμοδοσίες καθότι θεωρούνται «ομάδα υψηλού κινδύνου».
Ναι αλλά δεν έχει δοθεί ήδη δικαίωμα αναδοχής στους ΛΟΑΤΚΙ;
Η αναδοχή έχει μέσα το στοιχείο της προσωρινότητας και δεν ταυτίζεται με την καμία περίπτωση με τη γονεϊκότητα. Κυρίως από τη στιγμή που ο αποκλεισμός της ΛΟΑΤΚΙ οικογένειας, αναγνωρίζει ως ανώτερη μόνο την βιολογική οικογένεια και την ίδια στιγμή αποκλείονται οι ομόφυλες οικογένειες ακόμη και από την πρόσβαση στην υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.
Πως μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι οι ΛΟΑΤΚΙ αποτελούν ασφαλές πρότυπο γονέα για ένα παιδί;
Η ποιότητα ζωής ενός παιδιού δεν επηρεάζεται από τον σεξουαλικό προσανατολισμό του γονέα ή την έκφραση αυτού, αλλά από την κάλυψη των αναπτυξιακών και συναισθηματικών αναγκών του. Ως προς αυτές, οι ΛΟΑΤΚΙ γονείς είναι εξίσου υπόλογοι με τους ετεροφυλόφιλους γονείς, και για αυτό υποβάλλονται σε διαδικασίες ελέγχου σωματικής και ψυχικής τους υγείας.
Ναι αλλά τα παιδιά που δεν θα έχουν επιλέξει μια τέτοια οικογένεια, δεν είναι πολύ πιθανό να δεχτούν αποκλεισμούς από την κοινωνία ή και bullying;
Το bullying και οι διακρίσεις είναι αντικανονικές συμπεριφορές και κοινωνικές παθογένειες που είναι στο χέρι μας να εκλείψουν. Εξάλλου, ποτέ ένα άτομο δεν είναι υπόλογο για τις διακρίσεις που δέχεται το άτομο του, ειδικά όταν μιλάμε για την εχθρότητα μιας κοινωνίας απέναντί του. Τα όποια στίγματα αίρονται με μαθήματα ανεκτικότητας και ισονομίας.
Τι μπορούμε να κάνουμε παραπάνω για να υποστηρίξουμε τον σκοπό των ΛΟΑΤΚΙ;
Για αρχή, μπορούμε να αίρουμε τις προκαταλήψεις των γύρω μας, κάνοντας ολοένα και πιο ασφαλή την κοινωνία που ζούμε από κακοποιητικό λόγο και συμπεριφορές εναντίον τους. Έπειτα, μπορούμε να γίνουμε σύμμαχοί τους, είτε ιδεολογικά κοινοποιώντας τις ιδέες και δράσεις τους, είτε πρακτικά, συμμετέχοντας σε αυτές. Για παράδειγμα, μπορούμε να συμμετέχουμε στο διαδικτυακό ψήφισμα υπέρ του ΛΟΑΤΚΙ γάμου, που είναι σε εξέλιξη στο Avaaz.
17 Μαΐου - Παγκόσμια ημέρα κατά της Ομοφοβίας/ Αμφιφοβίας/ Τρανσφοβίας.
✓ Διεκδικούμε το
δικαίωμα στον ΛΟΑΤΚΙ γάμο και παιδοθεσία.
✓ Απαιτούμε την
ελευθερία στην αυτοδιάθεση.
✓ Επιδιώκουμε καθολικά
Ισότητα - Σεβασμό - Ορατότητα.
Δείτε εδώ τo βίντεο υποστήριξης των αιτημάτων του Πανελλαδικού Δικτύου Συντονισμού για τον ΛΟΑΤΚΙ γάμο.
Το δίκτυο Marriage Equality Greece αποτελούν οι ομάδες:
Lgbtq+ Chania & Friends
Rainbow Seniors
Λοατκι Κόρινθος & Φίλοι
Θετική Φωνή
Συνέλευση 8η Μάρτη
Συνέλευση Γυναικών 8η Μάρτη
Φεμινιστική Συλλογικότητα Βέροιας Κιλοτίνα
Τσουκνίδ@
Queer Corfu
Oμάδα Sylvia Rivera για ένα κινηματικό Pride
0 Σχόλια
Το σχόλιό σας για την ανάρτηση (παρακαλούμε να τηρούνται οι όροι που αναφέρονται στους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας)