Την Κυριακή 26 Ιουλίου 2020 το απόγευμα τελέστηκε στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας Πανηγυρικός Εσπερινός επί τη εορτή του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Παντελεήμονος του Ιαματικού, ημέρα κατά την οποία άγει τα ονομαστήρια του ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων.
Στον Εσπερινό χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Σμύρνης κ. Βαρθολομαίος, ενώ έλαβαν μέρος ο Μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης κ. Παύλος και ο εορτάζων Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων.
Στο τέλος της ακολουθίας ο Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων τέλεσε την μοναχική κουρά (ρασοευχή) του δοκίμου κ. Βασιλείου Κυνηγόπουλου, μετονομάζοντας τον σε Μοναχό Φιλάρετο.
Το πρωί της Δευτέρας (27/7) θα τελεστεί αρχιερατικό συλλείτουργο στον παλαιό Μητροπολιτικό Ιερό Ναό των Αγίων πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Παύλου και Πέτρου Βεροίας.
Σημειώνεται ότι ο Μητροπολίτης Βεροίας θα δεχθεί ευχές για την ονομαστική του ευχή μόνο κατά τη διανομή του αντιδώρου και όχι στο Επισκοπείο ή στην Δοβρά.
Η ομιλία του Μητροπολίτη Βεροίας κατά την μοναχική κουρά
Ο Μητροπολίτης Βεροίας στην ομιλία του κατά τη μοναχική κουρά του Μοναχού Φιλάρετου ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Τίς ἄν ἀξίως τούς ἄθλους ἐκδιηγήσαιτο, Παντελεῆμον μάρτυς; … ἅπασαν ἰδέαν τιμωριῶν ἀπελέγξας ἀνίσχυρον, πρός τόν ἐνόντα σοι πόθον ὑπέρ Χριστοῦ».
«Τίς ἄν ἀξίως τούς ἄθλους ἐκδιηγήσαιτο, Παντελεῆμον μάρτυς; … ἅπασαν ἰδέαν τιμωριῶν ἀπελέγξας ἀνίσχυρον, πρός τόν ἐνόντα σοι πόθον ὑπέρ Χριστοῦ».
Μία ἐρώτηση ἀπευθύνει πρός τόν ἑορταζόμενο καί τιμώμενο ἅγιο μεγαλομάρτυρα καί ἰαματικό Παντελεήμονα ὁ ἱερός ὑμνογράφος. Μία ἐρώτηση πού δέν χρειάζεται ἀπάντηση, γιατί εἶναι κατανοητό σέ ὅλους μας ὅτι τά ἀνθρώπινα λόγια εἶναι φτωχά καί ἀδύναμα γιά νά περιγράψουν τά φοβερά βασανιστήρια καί τά πολυώδυνα μαρτύρια τά ὁποῖα ὑπέμεινε μέ θάρρος καί καρτερία ὁ νεαρός μάρτυς τοῦ Χριστοῦ Παντελεήμων. Εἶναι φτωχά καί ἀδύναμα, γιατί κάθε ἄλλος στή θέση του θά εἶχε δειλιάσει, θά εἶχε φοβηθεῖ, θά εἶχε προτιμήσει νά ἀρνηθεῖ τήν πίστη του προκειμένου νά σώσει τή ζωή του.
Ὅμως ὁ ἅγιος μεγαλομάρτυς Παντελεήμων οὔτε δίστασε ἀκούοντας τίς ἀπειλές τοῦ ἡγεμόνος, οὔτε ὑπολόγισε τήν ὀδύνη καί τόν πόνο τοῦ μαρτυρίου, γιατί ἡ ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ πού ἔφλεγε τήν καρδιά του, γιατί ἡ ἐπιθυμία καί ὁ πόθος του νά εἶναι πάντοτε μαζί του, ὅ,τι καί ἄν ἐπρόκειτο νά ὑπομείνει γιά χάρη του, τοῦ ἔδιδαν τή δύναμη καί τό σθένος νά ἀντιμετωπίσει ὅλες τίς τιμωρίες πού ἐπινόησαν οἱ βασανιστές του γιά νά τόν κάνουν νά ἀρνηθεῖ τόν Χριστό.
Καί ἀντί νά φανεῖ ἐκεῖνος ἀνίσχυρος ἀπέναντι στήν ἰσχύ τῶν ἐργαλείων πού χρησιμοποιοῦσαν οἱ διῶκτες του γιά νά τόν μεταπείσουν, ἀποδείχθηκαν οἱ διῶκτες του καί τά μέσα τους ἀνίσχυρα νά καταβάλουν τή δύναμη τῆς θελήσεως καί τῆς ψυχῆς του, μέ τήν ὁποία ὑπέμενε ὁ ἅγιος μεγαλομάρτυς καί ἀθλοφόρος Παντελεήμων τίς τιμωρίες πού τοῦ ἐπέβαλαν, ἐπαναλαμβάνοντας μέ τή γενναία στάση του τούς λόγους τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Παύλου: «τίς ἡμᾶς χωρίσει ἀπό τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ; θλῖψις ἤ στενοχωρία ἤ διωγμός ἤ λιμός … ἤ μάχαιρα; … ἀλλ᾽ ἐν τούτοις πᾶσι ὑπερνικῶμεν διά τοῦ ἀγαπήσαντος ἡμᾶς».
Ἔτσι ἀπέδειξε καί ὁ ἑορταζόμενος καί τιμώμενος ἅγιος μεγαλομάρτυς Παντελεήμων ὅτι ὁ πόθος γιά τόν Χριστό καί ἡ ἀγάπη γι᾽ Αὐτόν εἶναι ἡ μεγαλύτερη δύναμη πού ἔχει ὁ ἄνθρωπος καί πού τόν καθιστᾶ ἱκανό νά ἀντέξει καί μαρτύρια καί πειρασμούς καί δοκιμασίες καί διωγμούς μέ τή χάρη καί τή βοήθεια τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος βλέποντας τήν ἀγάπη καί τή θέληση τοῦ ἀνθρώπου νά εἶναι μαζί του, τόν ἐνισχύει μέ τή θεία του δύναμη.
Αὐτός ὁ ὑπέρ Χριστοῦ πόθος, ὁ ὁποῖος ἔκανε τόν ἅγιο μεγαλομάρτυρα Παντελεήμονα νά μήν ὑπολογίσει οὔτε τή ζωή οὔτε τόν θάνατο, αὐτός ὁ πόθος πού ἔφλεγε τήν ψυχή ὅλων τῶν ἁγίων, τῶν μαρτύρων καί τῶν ὁσίων τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁδήγησε καί τά δικά σου βήματα στήν Ἱερά Μονή τῆς Παναγίας Δοβρᾶ, ὅπου ἦλθες πρίν ἀπό μερικούς μῆνες γιά νά ἀφιερώσεις τόν ἑαυτό σου καί τή ζωή σου στόν Χριστό, ὑπό τή σκέπη τῆς Παναγίας Μητέρας του.
Ἦλθες γιά νά βαδίσεις κάτω ἀπό τή χάρη της τή στενή καί δύσκολη ὁδό τῆς μοναχικῆς πολιτείας, γιά νά ἀγωνισθεῖς στό πνευματικό στάδιο τῶν ἀρετῶν, γιά νά προσπαθήσεις νά νεκρώσεις τά πάθη καί τίς ἀδυναμίες σου, γιά νά ἀνακαινίσεις τόν ἔσω σου ἄνθρωπο καί νά μεταβάλλεις τήν ψυχή σου σέ εὐώδη κῆπο ἀρετῶν καί σέ κατοικητήριο τοῦ Θεοῦ.
Ὅλο αὐτό τό διάστημα πού ζεῖς πλησίον μας, στήν Ἱερά Μονή τῆς Παναγίας Δοβρᾶ, ὡς δόκιμος –ἐγώ βεβαίως σέ γνωρίζω ἀπό πολλῶν ἐτῶν–, εἶχα πολλές φορές τήν εὐκαιρία νά διαπιστώσω καί τόν ζῆλο σου καί τόν ἀγώνα σου καί τήν προσπάθειά σου νά κατακτήσεις τίς ἀρετές. Εἶχα πολλές φορές τήν εὐκαιρία νά διαπιστώσω ἀπό ὅσα πάντοτε μοῦ ἔλεγες ἐν ἐξομολογήσει μέ πόση χαρά καί διάθεση ἀγωνιζόσουν νά προοδεύσεις στήν κατά Χριστόν ζωή καί στή μοναχική πολιτεία πού ἐπέλεξες γιά τή ζωή σου. Ἡ ὑπακοή καί ἡ ταπείνωση τήν ὁποία δείχνεις πρός τόν Ἅγιο Καθηγούμενο ἀλλά καί πρός ὅλους τούς πατέρες τῆς Μονῆς μέ ἔπεισαν ὅτι πράγματι ἡ ψυχή σου θέλγεται ἀπό τήν ἀρετή καί δέν ὑπολογίζει κανέναν κόπο γιά νά τήν κατακτήσει μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ, ἀποδεικνύοντας ἔτσι ὅτι εἶσαι ὄντως φίλος τῶν ἀρετῶν.
Γι᾽ αὐτό καί ὅταν προσευχόμουν ποιό ὄνομα νά σοῦ δώσω κατά τή μοναχική σου κουρά, σκέφθηκα πώς σέ ἕναν φίλο τῆς ἀρετῆς τό ὄνομα πού ταιριάζει εἶναι τό ὄνομα πού σοῦ ἔδωσα, τό ὄνομα Φιλάρετος.
Σοῦ τό ἔδωσα ὅμως καί γιά ἕναν ἀκόμη λόγο, γιατί ἡ Ἱερά μας Μητρόπολη μας, ἡ ἐπαρχία μας, ἀξιώθηκε νά προσφέρει στόν Θεό ἕναν ὅσιο ὄντως μοναχό, πού καταγόταν ἀπό τή Φυτειά, τόν Γέροντα Φιλάρετο τόν Κωνσταμονίτη, ὁ ὁποῖος ἦταν ὄντως γνήσιος φίλος τῆς ἀρετῆς καί γνήσιος φίλος τοῦ Θεοῦ.
Στά δεκαοκτώ του χρόνια ἔφυγε ἀπό τό χωριό του, ἀπό τή Φυτειά, γιά νά πάει στήν Ἀμερική, ὅπου ἐργάσθηκε τρία περίπου χρόνια καί στή συνέχεια ἐπέστρεψε στήν Ἑλλάδα. Καί παρότι ἔφυγε ἀπό ἕνα μικρό, καί τουρκοκρατούμενο ἐκείνη τήν ἐποχή, χωριό τῆς Ἠμαθίας, καί πῆγε σέ μία μεγαλούπολη, κατόρθωσε νά διατηρήσει τήν πίστη του καί τήν ἁγνότητα τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματός του καί νά μήν πέσει σέ κανέναν ἀπό τούς πειρασμούς πού τόν περικύκλωναν.
Ὅταν γύρισε στή Θεσσαλονίκη, ἐπιστρέφοντας ἀπό τήν Ἀμερική, τήν ἡμέρα μάλιστα τῆς ἀπελευθερώσεώς της ἀπό τούς Τούρκους, στίς 26 Ὀκτωβρίου τοῦ 1912, πῆγε νά προσκυνήσει τόν τάφο τοῦ πολιούχου της μεγαλομάρτυρος ἁγίου Δημητρίου. Tό βράδυ τῆς ἴδιας ἡμέρας τοῦ ἐμφανίσθηκε ὁ ἅγιος Δημήτριος καί τόν παρότρυνε νά μήν ἐπιστρέψει τήν ἑπόμενη ἡμέρα στό χωριό του, τή Φυτειά, ἀλλά νά πάει στό Ἅγιο Ὄρος. Καί ὁ Γέροντας ὑπήκουσε στόν Ἅγιο. Βρῆκε ἕναν ἀγωγιάτη, φόρτωσε τά πράγματα πού εἶχε φέρει ἀπό τήν Ἀμερική καί πῆγε στό Ἅγιο Ὄρος. Ὅταν ἔφθασε ἐγκαταβίωσε στήν πρώτη Μονή, στήν ὁποία πῆγε, στή Μονή Κωνσταμονίτου, τό ἡσυχαστικό περιβάλλον τῆς ὁποίας ἀνέπαυσε τήν ψυχή του, ἀφοῦ προηγουμένως παρέδωσε ὅλα τά ὑπάρχοντα καί τά χρήματα πού εἶχε μαζί του στόν ἀγωνιάτη. Μετά ἀπό ἐννέα μῆνες στή Μονή ὡς δόκιμος ἔλαβε τήν κουρά καί πῆρε τό ὄνομα Φιλάρετος.
Ὁ Γέρων Φιλάρετος ἀγωνίσθηκε διά βίου μέ ταπείνωση, μέ ὑπακοή, μέ ζῆλο ἅγιο καί διάθεση πολλή, ἀκόμη καί ὅταν ἔγινε ἡγούμενος, καί ὅταν δυσκολευόταν λόγῳ τῆς ἡλικίας καί τῆς ἀσθενείας τοῦ σώματος, τόν διακονοῦσαν ἄγγελοι καθημερινά προκειμένου νά ἀνταποκρίνεται στά καθήκοντά του. Καί ἦταν πολλοί ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι τόν ἔβλεπαν νά ὑπερίπταται ἐνώπιον τῆς Ἁγίας Τραπέζης, ἐνῶ λειτουργοῦσε. Ἀξιώθηκε ὅμως καί τοῦ προορατικοῦ καί διορατικοῦ χαρίσματος καί πολλῶν ἄλλων θείων δωρεῶν καί ἁγιάσθηκε σέ τέτοιο βαθμό, ὥστε νά μαρτυροῦν γιά τήν ἁγιότητά του σύγχρονοί μας ἅγιοι, ὅπως ὁ ἅγιος Παΐσιος, πού τόν γνώριζε.
Καθώς, λοιπόν, βρίσκεσαι καί σύ στήν ἀφετηρία τῆς μοναχικῆς σου ζωῆς, ἔχε ὡς ὑπόδειγμα ὑπακοῆς καί πνευματικοῦ ἀγῶνος τό παράδειγμα τοῦ Γέροντος Φιλαρέτου, ἀλλά καί τοῦ ὁσίου Φιλαρέτου τοῦ ἐλεήμονος, τοῦ ὁποίου τό ὄνομα ἔφερε ὁ Γέρων Φιλάρετος, καί τόν ὁποῖο ἐπίσης ἀξίωσε ὁ Θεός πολλῶν χαρίτων καί δωρεῶν.
Ἀγωνίζου γιά νά διατηρεῖς τήν καθαρότητα τῆς ψυχῆς, τοῦ νοῦ καί τοῦ σώματός σου ἀπό παντός μολυσμοῦ, κάνοντας πράξη στή ζωή σου τήν ταπείνωση καί τήν ὑπακοή, οἱ ὁποῖες ἀποτελοῦν τίς προϋποθέσεις γιά τήν καθαρότητα, χωρίς τήν ὁποία κανείς δέν μπορεῖ οὔτε νά ἔχει τόν Θεό στήν ψυχή του οὔτε πολύ περισσότερο νά ἀντικρύσει τό πρόσωπό του.
Ἀγωνίζου νά ἀγαπᾶς περισσότερο ἀπό ὁτιδήποτε ἄλλο τήν ἀρετή, γιατί ἔτσι θά σέ συνοδεύει πάντοτε ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ καί θά σέ ἀξιώνει νά τήν καλλιεργεῖς καί νά βλέπεις τούς καρπούς της στήν ψυχή σου.
Ἀγωνίζου μέ ὅλο καί περισσότερο ζῆλο, καί νά εἶσαι βέβαιος ὅτι μέ τίς πρεσβεῖες τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, τῆς Κυρίας καί προστάτιδος τῆς Μονῆς μας, καί ὅλων τῶν ἁγίων μας, ἰδιαιτέρως τοῦ προστάτου σου ὁσίου Φιλαρέτου τοῦ ἐλεήμονος, τοῦ ὁσίου Γέροντος Φιλαρέτου τοῦ Κωνσταμονίτου καί τοῦ ἑορταζομένου ἁγίου μεγαλομάρτυρος καί ἰαματικοῦ Παντελεήμονος, ἀλλά καί μέ τίς δικές μου πατρικές εὐχές καί προσευχές καί τίς εὐχές τοῦ χοροστατοῦντος Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σμύρνης κ. Βαρθολομαίου, ὁ ὁποῖος εἶναι καί παραδελφός σου, ὡς ἀδελφός τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τῆς Παναγίας Δοβρᾶ, οἱ ὁποῖες θά σέ συνοδεύουν καί θά σέ στηρίζουν πάντοτε, καθώς καί μέ τίς εὐχές τοῦ Ἁγίου Καθηγουμένου καί ὅλων τῶν πατέρων τῆς Ἱερᾶς αὐτῆς Ἀδελφότητος, τῶν γονέων, τῶν ἀδελφῶν σου, τῆς μοναχῆς θείας σου, ἡ ὁποία ἦλθε ἀπό τήν Κρήτη μαζί μέ τήν Ἁγία Καθηγουμένη τῆς Ἱερᾶς Μονῆς καί τή συνοδεία της γιά νά παρίστανται καί νά προσευχηθοῦν κατά τήν ὄντως μεγάλη αὐτή στιγμή τῆς ζωῆς σου, θά προάγεσαι στήν ἀρετή καί θά ἐπιτύχεις τόν σκοπό τῆς μοναχικῆς ζωῆς, τήν ὁποία ἐπέλεξες ἐπισήμως ἀπό σήμερα, πού δέν εἶναι ἄλλος ἀπό τήν ἀπόκτηση τῶν ἀρετῶν καί τόν ἁγιασμό τῆς ψυχῆς σου.
0 Σχόλια
Το σχόλιό σας για την ανάρτηση (παρακαλούμε να τηρούνται οι όροι που αναφέρονται στους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας)