Το διήμερο 5 και 6 Αυγούστου εορτάστηκε στην Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας η Δεσποτική Εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού.
Την παραμονή της εορτής ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Μέγα Πανηγυρικό Εσπερινό και κήρυξε το θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού στο Λιανοβέργι.
Ανήμερα της εορτής το πρωί στον πανηγυρίζοντα Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού Ναούσης, τελέστηκε Αρχιερατικό Συλλείτουργο προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σμύρνης κ. Βαρθολομαίου και συλλειτουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος.
Κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας τελέστηκε η εις Διάκονον Χειροτονία του κ. Στυλιανού Πέκαλη, εγγάμου και αποφοίτου της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, ο οποίος και έλαβε το όνομα Λουκάς.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στον Εσπερινό :
«Ἀνάβηθι πρός με εἰς τό ὄρος, καί στῆθι ἐκεῖ, καί δώσω σοι τά πυξία τά λίθινα, τόν νόμον καί τάς ἐντολάς, ἅς ἔγραψα νομοθετῆσαι αὐτοῖς».
Αὐτούς τούς λόγους τοῦ Θεοῦ πρός τόν Μωϋσῆ ἀκούσαμε πρό ὀλίγου στό ἀνάγνωσμα ἀπό τό βιβλίο τῆς Ἐξόδου. Ἀνέβα, τοῦ λέγει ὁ Θεός, στό ὄρος ὅπου θά εὑρίσκομαι, στό ὄρος Σινᾶ, καί στάσου ἐκεῖ, καί θά σοῦ δώσω τίς πλάκες μέ τίς ἐντολές, πού ἔγραψα γιά νά τίς ἔχουν οἱ Ἰσραηλίτες ὡς νόμο τους.
Ὁ Θεός καλεῖ στήν Παλαιά Διαθήκη τόν Μωϋσῆ γιά νά τοῦ ἀποκαλύψει τόν νόμο, γιά νά τοῦ δώσει τίς πλάκες τῶν δέκα ἐντολῶν. Καί εἶναι μεγάλη τιμή ἀσφαλῶς νά δίδει ὁ Θεός μέ αὐτόν τόν χειροπιαστό τρόπο τόν νόμο καί τίς ἐντολές του στούς ἀνθρώπους.
Ὅμως ὑπάρχει καί μεγαλύτερη τιμή ἀπό αὐτήν. Καί αὐτή εἶναι ἡ τιμή τήν ὁποία ἀπολαμβάνουν οἱ τρεῖς μαθητές τοῦ Κυρίου, ὁ Πέτρος, ὁ Ἰάκωβος καί ὁ Ἰωάννης, τούς ὁποίους ὁ Χριστός δέν καλεῖ ἁπλῶς νά ἀνέλθουν γιά νά τόν συναντήσουν στό ὄρος Θαβώρ, ἀλλά ἀνεβαίνει καί ὁ ἴδιος μαζί τους ὡς ἄνθρωπος, ὡς Θεάνθρωπος, γιά νά τούς ἀποκαλύψει στή συνέχεια τή δόξα καί τήν αἴγλη τοῦ θείου προσώπου του, γιά νά τούς δείξει ποιά τιμή καί ποιά δόξα ἐπιφυλάσσει ὁ Θεός στόν ἄνθρωπο πού τηρεῖ τίς ἐντολές του καί φυλάσσει τόν νόμο του.
Καί μπορεῖ ὁ Χριστός νά ἀποκαλύπτει κατά τή Μεταμόρφωσή του τή θεία του φύση μόνο στούς τρεῖς μαθητές του, γιατί ἐκεῖνοι ἦταν αὐτοί πού μποροῦσαν νά κατανοήσουν καί νά ἀντέξουν περισσότερο ἀπό τούς ἄλλους αὐτό τό θαῦμα, ὅμως πολλοί εἶναι οἱ ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας, παλαιότεροι καί νεώτεροι, ὅπως ἡ ὁσία Σοφία ἡ ἐν Κλεισούρᾳ, οἱ ὁποῖοι ἀξιώθηκαν νά δοῦν στή ζωή τους, νά δοῦν μέ τά χοϊκά μάτια τους τήν ἔλλαμψη τῆς θείας Μεταμορφώσεως, νά δοῦν νά τούς περιλάμπει τό ἄκτιστο φῶς τῆς θεότητος, ὅπως τό εἶδαν καί οἱ μαθητές τοῦ Κυρίου στό ὄρος Θαβώρ.
Ἀλλά καί ἀκόμη καί ὅσοι δέν ἀξιώνονται νά δοῦν μέ τά αἰσθητά τους μάτια τό φῶς καί τήν αἴγλη τῆς Θεότητος, πού ἀποκάλυψε ὁ Χριστός στούς μαθητές του καί ἀποκαλύπτει καί στούς ἐκλεκτούς δούλους του, οἱ ὁποῖοι κάθαραν τήν ψυχή καί τό σῶμα τους, τόν νοῦ καί τό πνεῦμα τους μέ τήν ἄσκηση, μέ τή νηστεία, μέ τήν προσευχή, μέ τή μελέτη τοῦ λόγου του, μέ τή μυστηριακή ζωή, μποροῦν νά ζήσουν τό θαῦμα τῆς Μεταμορφώσεως στήν ψυχή τους. Γιατί ὅλοι μας μποροῦμε νά ζήσουμε τό θαῦμα τῆς Μεταμορφώσεως. Αὐτός εἶναι, ἄλλωστε, ὁ σκοπός τῆς θείας ἐνανθρωπήσεως. Αὐτός εἶναι ὁ λόγος γιά τόν ὁποῖο ὁ Χριστός ἦρθε στή γῆ καί ἔγινε ἄνθρωπος, «ἵνα θεόν τόν Ἀδάμ ἀπεργάσηται», γιά νά κάνει τόν ἄνθρωπο θεό, γιά νά μεταμορφώσει τή φθαρμένη ἀπό τήν ἁμαρτία φύση του σέ θεϊκή καί νά τόν καταστήσει πολίτη τῆς βασιλείας του.
Ἡ ἐν Χριστῷ ζωή τήν ὁποία μᾶς καλεῖ ἡ Ἐκκλησία μας νά ζήσουμε ὡς πιστά μέλη της, ἐφαρμόζοντας τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ καί ἀκολουθώντας τό θέλημά του, δέν εἶναι τίποτε ἄλλο ἀπό τή μεταμόρφωση τοῦ ἀνθρώπου ἀπό αὐτό πού εἶναι σέ ἐν Χριστῷ ἄνθρωπο, σέ ἄνθρωπο πού ζεῖ τή ζωή τοῦ Χριστοῦ, σέ ἄνθρωπο πού ζεῖ ὅπως ἀρέσει στόν Χριστό.
Καί πῶς ἐπιτυγχάνεται αὐτό; Ἐπιτυγχάνεται μέ τή δική μας προσπάθεια καί μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ. Αὐτές εἶναι οἱ δύο προϋποθέσεις. Χρειάζεται νά προσπαθοῦμε καί νά ἀγωνιζόμεθα νά ἐφαρμόζουμε στή ζωή μας τόν λόγο τοῦ Θεοῦ, νά ἀγωνιζόμεθα νά ξεριζώνουμε τά πάθη μας, νά περιορίζουμε τίς ἀδυναμίες μας.
Χρειάζεται ὅμως γι᾽ αὐτό προσπάθεια. Χρειάζεται νά ζητοῦμε τή βοήθεια τοῦ Χριστοῦ μέ τήν προσευχή, ἀλλά καί νά ἐπικαλούμεθα τή μεσιτεία καί τίς πρεσβεῖες τῶν ἁγίων μας. Χρειάζεται ἀκόμη νά ἀξιοποιοῦμε τά μέσα πού θέτει στή διάθεσή μας ἡ Ἐκκλησία γιά νά μᾶς βοηθήσει στήν πνευματική ζωή, τή μελέτη, τή νηστεία, τά ἱερά μυστήριά της καί πρωτίστως τήν ἱερά Ἐξομολόγηση καί τή θεία Εὐχαριστία, μέσω τῶν ὁποίων καί καθαίρουμε τήν ψυχή μας ἀλλά καί λαμβάνουμε τή χάρη τοῦ Θεοῦ.
Καί ἐπιπλέον χρειάζεται νά κάνουμε αὐτό πού ἔκαναν καί οἱ μαθητές τοῦ Κυρίου, προκειμένου νά δοῦν τή Μεταμόρφωσή του. Ἐκεῖνοι ἀνέβηκαν στό ὄρος Θαβώρ, ἀφήνοντας πίσω τους τόν κόσμο. Ἄς κάνουμε καί ἐμεῖς τό ἴδιο. Ἄς προσπαθοῦμε, δηλαδή, νά ἀπομακρυνόμεθα ὄχι τοπικά ἀπό τόν κόσμο, ἀλλά ἀπό τό πνεῦμα τοῦ κόσμου, ἀπό ὅ,τι μᾶς ἑλκύει πρός τό κακό καί τήν ἁμαρτία. Καί ἄς ζητοῦμε τή χάρη τοῦ Θεοῦ, τή χάρη τοῦ μεταμορφωθέντος Κυρίου, ὁ ὁποῖος δέν τήν ἀρνεῖται, ἀλλά τή δίδει πλούσια σέ ὅσους ἀγωνίζονται καί σέ ὅσους τή ζητοῦν.
Αὐτή τή θεία χάρη ζητοῦσε καί ἡ ἁπλῆ μέν κατ᾽ ἄνθρωπο γυναίκα, ἀλλά ἀφιερωμένη στόν Θεό, ἀφιερωμένη στίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ, ἀφιερωμένη στήν ἄσκηση τήν αὐστηρή, θά ἔλεγα, γιά μία γυναίκα, ἡ ἁγία Σοφία, γιά νά φθάσει στή μεταμόρφωση. Νά μεταμορφώσει τόν παλαιό ἄνθρωπο καί νά γίνει ἐν Χριστῷ μία ἁγιασμένη ψυχή.
Ἔτσι, λοιπόν, ἡ θεία αὐτή χάρη νά μεταμορφώσει καί ἐμᾶς. Ἄς τή ζητοῦμε, ἀδελφοί μου, καί εὔχομαι ὁ Κύριος νά τήν χαρίσει σέ ὅλους μας πλούσια, ὅπως τή χάρισε καί στήν ὁσία Σοφία καί σέ ὅλους τούς συγχρόνους ἁγίους, πού γιά μᾶς εἶναι παραδείγματα. Δέν εἶναι οἱ παλαιοί ἅγιοι, πού λέμε εἶναι πολύ παλαιοί, ἀγωνίσθηκαν ἀλλά πῶς ἀγωνίσθηκαν. Αὐτοί εἶναι σύγχρονοι. Τούς ζήσαμε, τούς εἴδαμε, πήραμε τήν εὐχή τους, καί ζήσαμε τόν ἀγώνα καί τήν ἄσκησή τους γιά νά φθάσουν σέ αὐτή τή θεία μεταμόρφωση, στήν ὁποία μᾶς καλεῖ ὅλους μας ὁ Κύριος μας. Ἀμήν.
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στην Χειροτονία :
«Σπουδάσατε βεβαίαν ὑμῶν τήν κλῆσιν καί ἐκλογήν ποιεῖσθαι».
Ἑορτή τῆς θείας Μεταμορφώσεως σήμερα, καί στόν πανηγυρίζοντα φερώνυμο ἱερό ναό τῆς Ναούσης ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Πέτρος, ὁ αὐτόπτης τοῦ Θαβωρείου θαύματος ἀπευθύνεται σέ ὅλους ἐμᾶς, οἱ ὁποῖοι προσήλθαμε σήμερα γιά νά τιμήσουμε τή Δεσποτική ἑορτή καί νά λάβουμε τήν χάρη τοῦ μεταμορφωθέντος Κυρίου, καί μᾶς προτρέπει νά φροντίσουμε καί νά ἐργασθοῦμε, ὥστε νά ἰσχυροποιήσουμε τήν κλήση καί τήν ἐκλογή μας. «Σπουδάσατε βεβαίαν ὑμῶν τήν κλῆσιν καί ἐκλογήν ποιεῖσθαι».
Κάθε πιστός, κάθε μέλος τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ, δέν εἶναι αὐτόκλητος. Δέν βρέθηκε τυχαῖα στή θέση πού βρίσκεται. Δέν ἔχει συμπτωματικά τήν ἰδιότητα πού ἔχει. Κλήθηκε ἀπό τόν Χριστό «κλήσει ἁγίᾳ», ὅπως μᾶς διαβεβαιώνει καί ὁ ἄλλος πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος, ὁ ἀπόστολος Παῦλος.
Αὐτή τήν κλήση καλούμεθα νά ἐπιβεβαιώσουμε καί νά ἐνισχύσουμε καί ἐμεῖς, ὁ καθένας μας μέ τίς δικές του δυνάμεις καί τίς δικές του προσπάθειες, ὁ καθένας μας μέ τίς δικές του ἐπιλογές πού θά συμβαδίζουν μέ τήν κλήση τήν ὁποία λάβαμε ἀπό τόν Χριστό.
Καί τό λέγει αὐτό ὁ ἀπόστολος Πέτρος, γιατί ὁ ἴδιος εἶναι ἀπόλυτα πεπεισμένος ὅτι ἡ ἀπόφασή του νά ἀκολουθήσει τήν κλήση πού τοῦ ἀπηύθυνε ὁ Χριστός στή θάλασσα τῆς Γαλιλαίας ἦταν ὀρθή. Διότι, ἄν καί φαινομενικά ἀκολούθησε ἕναν ἄγνωστο ἄνδρα, ὁ ὁποῖος τόν πλησίασε, ἐνῶ μάζευε τά δίχτυα του, καί τόν κάλεσε νά τά ἐγκαταλείψει τά πάντα καί νά τόν ἀκολουθήσει, χωρίς νά ξέρει οὔτε κἄν ποῦ μένει, δέν ἀστόχησε. Γιατί μέ τήν ἀνταπόκρισή του αὐτή στήν κλήση τοῦ Χριστοῦ, ἀξιώθηκε νά γίνει μαθητής του, νά γίνει αὐτόπτης καί αὐτήκοος μάρτυς τῆς διδασκαλίας καί τῶν θαυμάτων τοῦ Κυρίου. Ἀξιώθηκε νά ζήσει καί τό μέγα θαῦμα τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος, τό ὁποῖο ἑορτάζουμε σήμερα. Νά δεῖ «καθώς ἠδύνατο» καί αὐτός τήν αἴγλη τῆς θείας φύσεως τοῦ Χριστοῦ. Νά δεῖ τό πρόσωπό του νά λάμπει σάν τόν ἥλιο καί τά ἱμάτιά του νά γίνονται λευκά σάν τό φῶς. Ἀξιώθηκε νά δεῖ μέ τά μάτια του τή δόξα τοῦ Θεοῦ καί νά αἰσθανθεῖ τήν ἀπόλαυση πού χαρίζει στόν ἄνθρωπο ἡ θέα τοῦ ἀρρήτου κάλλους τοῦ προσώπου τοῦ Θεοῦ, τό ὁποῖο θά ἀτενίζουν οἱ ἐκλεκτοί του στή βασιλεία του, καί ἔτσι νά ἔχει τή βεβαιότητα ὅτι Αὐτός τόν ὁποῖο ἀκολούθησε εἶναι ὄντως ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ.
Μέ αὐτή τή θεία ἐμπειρία ἀλλά καί τή βεβαιότητα προτρέπει καί ἐμᾶς σήμερα ὁ ἀπόστολος Πέτρος νά ἐργασθοῦμε γιά νά ἰσχυροποιήσουμε τήν κλήση μας, ἀκολουθώντας τήν ὁδό τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ καί ἀγωνιζόμενοι γιά τήν ἐν Χριστῷ ζωή, ὥστε νά ἀξιωθοῦμε νά ζήσουμε καί ἐμεῖς τήν προσωπική μας μεταμόρφωση μέσα στήν ψυχή μας.
Σήμερα ὅμως, ἑορτή τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος ὁ Χριστός ἀπευθύνει σέ σένα καί ἐπίσημα μία ἰδιαίτερη, μία προσωπική κλήση, καί συγχρόνως σοῦ δίδει τή χάρη τῆς προσωπικῆς μεταμορφώσεως.
Σοῦ ἀπευθύνει τήν κλήση νά γίνεις διάκονος τῶν μυστηρίων του, προσφέροντάς σου διά τῶν χειρῶν τοῦ Ἐπισκόπου σου καί διά τῆς θείας χάριτος, ἡ ὁποία σέ λίγο θά κατέλθει γιά νά θεραπεύσει τά ἀσθενῆ καί νά ἀναπληρώσει τά ἐλλείποντα, τήν προσωπική σου μεταμόρφωση ἀπό χοϊκό ἄνθρωπο σέ διάκονο τοῦ Ὑψίστου.
Γνωρίζω ὅτι ἀπό πολύ καιρό εἶχες ἀνταποκριθεῖ ἐσωτερικά στήν ἱερατική αὐτή κλήση πού σοῦ ἀπηύθυνε ὁ Χριστός. Ἀπό σήμερα ὅμως πού τήν ἀποδέχεσαι ἐπίσημα, ἀνερχόμενος τίς βαθμίδες τοῦ ἱεροῦ βήματος, ὅπως τότε ἀνῆλθαν οἱ μαθητές τοῦ Κυρίου στό ὄρος Θαβώρ, γιά νά ζήσεις καί σύ τήν προσωπική σου μεταμόρφωση, φρόντισε νά ἀγωνίζεσαι μέ ὅλες σου τίς δυνάμεις γιά νά ἀκολουθεῖς τήν προτροπή τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Πέτρου.
Ἀγωνίζου καί σύ, ὥστε στό ἑξῆς ἀκόμη περισσότερο «βεβαίαν τήν κλῆσιν καί τήν ἐκλογήν ποιεῖσθαι». Ἀγωνίζου νά ἐνισχύσεις αὐτή τήν κλήση σου, ὄχι μόνο διατηρώντας μέσα στήν ψυχή σου τή χάρη τοῦ Παναγίου καί τελεταρχικοῦ Πνεύματος, τήν ὁποία σέ λίγο θά λάβεις, ἀλλά καί αὐξάνοντάς την, μέ τόν ἀγώνα σου, μέ τήν ταπείνωση, μέ τήν προσευχή, μέ τήν ὑπακοή στήν Ἐκκλησία καί τόν Ἐπίσκοπό σου, μέ τή συνέπεια, μέ τήν καθαρότητα τῆς ζωῆς σου μέ τήν ἁγνή καί ἀπρόσκοπτη διακονία τοῦ Θεοῦ πού σοῦ προσφέρει σήμερα τόν πρῶτο βαθμό τῆς ἱερωσύνης.
Σέ λίγο θά ζήσεις τήν ἐμπειρία τῆς μεταμορφώσεως διά τῆς ἐπικλήσεως καί ἐπιφοιτήσεως τοῦ Παναγίου Πνεύματος. Φρόντισε νά μήν ὑπάρξει τίποτε στή ζωή σου πού θά ἀλλοιώσει αὐτή σου τή μεταμόρφωση. Διακόνει τόν Θεό ἀλλά καί τούς ἀνθρώπους μέ ἀγάπη, μέ αὐταπάρνηση, μέ ἀφοσίωση, ὥστε νά αὐξάνει μέσα σου ἡ χάρη καί νά δοξάζεται τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ καί μέσα ἀπό ἀπό τή διακονία σου.
Στή νέα σου ζωή θά σέ συνοδεύουν οἱ εὐχές τοῦ συλλειτουργοῦντος Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σμύρνης, ὁ ὁποῖος διηκόνησε ἐπί δεκαετία στήν Ἱερά Μητρόπολή μας καί σέ αὐτόν τόν ἱερό ναό, καί ἰδιαιτέρως στόν τομέα τῆς νεότητος, μαζί καί μέ τίς δικές μου εὐχές καί τίς εὐχές ὅλων τῶν συμπροσευχομένων πρεσβυτέρων καί διακόνων, τῶν γονέων καί τῶν ἀδελφῶν σου, ἀλλά καί τῆς εὐσεβοῦς σου συζύγου, ἡ ὁποία θά εἶναι ἀπό σήμερα καί συναντιλήπτωρ στήν προσπάθειά σου νά ἀνταποκριθεῖς στή νέα σου κλήση.
Καί εὔχομαι ἡ χάρη τοῦ Μεταμορφωθέντος Κυρίου νά καταυγάζει πάντοτε καί τή ζωή καί τή διακονία σου, ὥστε νά εὐαρεστεῖς στόν Θεό διά τῆς μεταμορφώσεως τοῦ ἑαυτοῦ σου σέ γνήσιο διάκονο τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας μας.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Την παραμονή της εορτής ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Μέγα Πανηγυρικό Εσπερινό και κήρυξε το θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού στο Λιανοβέργι.
Ανήμερα της εορτής το πρωί στον πανηγυρίζοντα Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού Ναούσης, τελέστηκε Αρχιερατικό Συλλείτουργο προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σμύρνης κ. Βαρθολομαίου και συλλειτουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος.
Κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας τελέστηκε η εις Διάκονον Χειροτονία του κ. Στυλιανού Πέκαλη, εγγάμου και αποφοίτου της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, ο οποίος και έλαβε το όνομα Λουκάς.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στον Εσπερινό :
«Ἀνάβηθι πρός με εἰς τό ὄρος, καί στῆθι ἐκεῖ, καί δώσω σοι τά πυξία τά λίθινα, τόν νόμον καί τάς ἐντολάς, ἅς ἔγραψα νομοθετῆσαι αὐτοῖς».
Αὐτούς τούς λόγους τοῦ Θεοῦ πρός τόν Μωϋσῆ ἀκούσαμε πρό ὀλίγου στό ἀνάγνωσμα ἀπό τό βιβλίο τῆς Ἐξόδου. Ἀνέβα, τοῦ λέγει ὁ Θεός, στό ὄρος ὅπου θά εὑρίσκομαι, στό ὄρος Σινᾶ, καί στάσου ἐκεῖ, καί θά σοῦ δώσω τίς πλάκες μέ τίς ἐντολές, πού ἔγραψα γιά νά τίς ἔχουν οἱ Ἰσραηλίτες ὡς νόμο τους.
Ὁ Θεός καλεῖ στήν Παλαιά Διαθήκη τόν Μωϋσῆ γιά νά τοῦ ἀποκαλύψει τόν νόμο, γιά νά τοῦ δώσει τίς πλάκες τῶν δέκα ἐντολῶν. Καί εἶναι μεγάλη τιμή ἀσφαλῶς νά δίδει ὁ Θεός μέ αὐτόν τόν χειροπιαστό τρόπο τόν νόμο καί τίς ἐντολές του στούς ἀνθρώπους.
Ὅμως ὑπάρχει καί μεγαλύτερη τιμή ἀπό αὐτήν. Καί αὐτή εἶναι ἡ τιμή τήν ὁποία ἀπολαμβάνουν οἱ τρεῖς μαθητές τοῦ Κυρίου, ὁ Πέτρος, ὁ Ἰάκωβος καί ὁ Ἰωάννης, τούς ὁποίους ὁ Χριστός δέν καλεῖ ἁπλῶς νά ἀνέλθουν γιά νά τόν συναντήσουν στό ὄρος Θαβώρ, ἀλλά ἀνεβαίνει καί ὁ ἴδιος μαζί τους ὡς ἄνθρωπος, ὡς Θεάνθρωπος, γιά νά τούς ἀποκαλύψει στή συνέχεια τή δόξα καί τήν αἴγλη τοῦ θείου προσώπου του, γιά νά τούς δείξει ποιά τιμή καί ποιά δόξα ἐπιφυλάσσει ὁ Θεός στόν ἄνθρωπο πού τηρεῖ τίς ἐντολές του καί φυλάσσει τόν νόμο του.
Καί μπορεῖ ὁ Χριστός νά ἀποκαλύπτει κατά τή Μεταμόρφωσή του τή θεία του φύση μόνο στούς τρεῖς μαθητές του, γιατί ἐκεῖνοι ἦταν αὐτοί πού μποροῦσαν νά κατανοήσουν καί νά ἀντέξουν περισσότερο ἀπό τούς ἄλλους αὐτό τό θαῦμα, ὅμως πολλοί εἶναι οἱ ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας, παλαιότεροι καί νεώτεροι, ὅπως ἡ ὁσία Σοφία ἡ ἐν Κλεισούρᾳ, οἱ ὁποῖοι ἀξιώθηκαν νά δοῦν στή ζωή τους, νά δοῦν μέ τά χοϊκά μάτια τους τήν ἔλλαμψη τῆς θείας Μεταμορφώσεως, νά δοῦν νά τούς περιλάμπει τό ἄκτιστο φῶς τῆς θεότητος, ὅπως τό εἶδαν καί οἱ μαθητές τοῦ Κυρίου στό ὄρος Θαβώρ.
Ἀλλά καί ἀκόμη καί ὅσοι δέν ἀξιώνονται νά δοῦν μέ τά αἰσθητά τους μάτια τό φῶς καί τήν αἴγλη τῆς Θεότητος, πού ἀποκάλυψε ὁ Χριστός στούς μαθητές του καί ἀποκαλύπτει καί στούς ἐκλεκτούς δούλους του, οἱ ὁποῖοι κάθαραν τήν ψυχή καί τό σῶμα τους, τόν νοῦ καί τό πνεῦμα τους μέ τήν ἄσκηση, μέ τή νηστεία, μέ τήν προσευχή, μέ τή μελέτη τοῦ λόγου του, μέ τή μυστηριακή ζωή, μποροῦν νά ζήσουν τό θαῦμα τῆς Μεταμορφώσεως στήν ψυχή τους. Γιατί ὅλοι μας μποροῦμε νά ζήσουμε τό θαῦμα τῆς Μεταμορφώσεως. Αὐτός εἶναι, ἄλλωστε, ὁ σκοπός τῆς θείας ἐνανθρωπήσεως. Αὐτός εἶναι ὁ λόγος γιά τόν ὁποῖο ὁ Χριστός ἦρθε στή γῆ καί ἔγινε ἄνθρωπος, «ἵνα θεόν τόν Ἀδάμ ἀπεργάσηται», γιά νά κάνει τόν ἄνθρωπο θεό, γιά νά μεταμορφώσει τή φθαρμένη ἀπό τήν ἁμαρτία φύση του σέ θεϊκή καί νά τόν καταστήσει πολίτη τῆς βασιλείας του.
Ἡ ἐν Χριστῷ ζωή τήν ὁποία μᾶς καλεῖ ἡ Ἐκκλησία μας νά ζήσουμε ὡς πιστά μέλη της, ἐφαρμόζοντας τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ καί ἀκολουθώντας τό θέλημά του, δέν εἶναι τίποτε ἄλλο ἀπό τή μεταμόρφωση τοῦ ἀνθρώπου ἀπό αὐτό πού εἶναι σέ ἐν Χριστῷ ἄνθρωπο, σέ ἄνθρωπο πού ζεῖ τή ζωή τοῦ Χριστοῦ, σέ ἄνθρωπο πού ζεῖ ὅπως ἀρέσει στόν Χριστό.
Καί πῶς ἐπιτυγχάνεται αὐτό; Ἐπιτυγχάνεται μέ τή δική μας προσπάθεια καί μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ. Αὐτές εἶναι οἱ δύο προϋποθέσεις. Χρειάζεται νά προσπαθοῦμε καί νά ἀγωνιζόμεθα νά ἐφαρμόζουμε στή ζωή μας τόν λόγο τοῦ Θεοῦ, νά ἀγωνιζόμεθα νά ξεριζώνουμε τά πάθη μας, νά περιορίζουμε τίς ἀδυναμίες μας.
Χρειάζεται ὅμως γι᾽ αὐτό προσπάθεια. Χρειάζεται νά ζητοῦμε τή βοήθεια τοῦ Χριστοῦ μέ τήν προσευχή, ἀλλά καί νά ἐπικαλούμεθα τή μεσιτεία καί τίς πρεσβεῖες τῶν ἁγίων μας. Χρειάζεται ἀκόμη νά ἀξιοποιοῦμε τά μέσα πού θέτει στή διάθεσή μας ἡ Ἐκκλησία γιά νά μᾶς βοηθήσει στήν πνευματική ζωή, τή μελέτη, τή νηστεία, τά ἱερά μυστήριά της καί πρωτίστως τήν ἱερά Ἐξομολόγηση καί τή θεία Εὐχαριστία, μέσω τῶν ὁποίων καί καθαίρουμε τήν ψυχή μας ἀλλά καί λαμβάνουμε τή χάρη τοῦ Θεοῦ.
Καί ἐπιπλέον χρειάζεται νά κάνουμε αὐτό πού ἔκαναν καί οἱ μαθητές τοῦ Κυρίου, προκειμένου νά δοῦν τή Μεταμόρφωσή του. Ἐκεῖνοι ἀνέβηκαν στό ὄρος Θαβώρ, ἀφήνοντας πίσω τους τόν κόσμο. Ἄς κάνουμε καί ἐμεῖς τό ἴδιο. Ἄς προσπαθοῦμε, δηλαδή, νά ἀπομακρυνόμεθα ὄχι τοπικά ἀπό τόν κόσμο, ἀλλά ἀπό τό πνεῦμα τοῦ κόσμου, ἀπό ὅ,τι μᾶς ἑλκύει πρός τό κακό καί τήν ἁμαρτία. Καί ἄς ζητοῦμε τή χάρη τοῦ Θεοῦ, τή χάρη τοῦ μεταμορφωθέντος Κυρίου, ὁ ὁποῖος δέν τήν ἀρνεῖται, ἀλλά τή δίδει πλούσια σέ ὅσους ἀγωνίζονται καί σέ ὅσους τή ζητοῦν.
Αὐτή τή θεία χάρη ζητοῦσε καί ἡ ἁπλῆ μέν κατ᾽ ἄνθρωπο γυναίκα, ἀλλά ἀφιερωμένη στόν Θεό, ἀφιερωμένη στίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ, ἀφιερωμένη στήν ἄσκηση τήν αὐστηρή, θά ἔλεγα, γιά μία γυναίκα, ἡ ἁγία Σοφία, γιά νά φθάσει στή μεταμόρφωση. Νά μεταμορφώσει τόν παλαιό ἄνθρωπο καί νά γίνει ἐν Χριστῷ μία ἁγιασμένη ψυχή.
Ἔτσι, λοιπόν, ἡ θεία αὐτή χάρη νά μεταμορφώσει καί ἐμᾶς. Ἄς τή ζητοῦμε, ἀδελφοί μου, καί εὔχομαι ὁ Κύριος νά τήν χαρίσει σέ ὅλους μας πλούσια, ὅπως τή χάρισε καί στήν ὁσία Σοφία καί σέ ὅλους τούς συγχρόνους ἁγίους, πού γιά μᾶς εἶναι παραδείγματα. Δέν εἶναι οἱ παλαιοί ἅγιοι, πού λέμε εἶναι πολύ παλαιοί, ἀγωνίσθηκαν ἀλλά πῶς ἀγωνίσθηκαν. Αὐτοί εἶναι σύγχρονοι. Τούς ζήσαμε, τούς εἴδαμε, πήραμε τήν εὐχή τους, καί ζήσαμε τόν ἀγώνα καί τήν ἄσκησή τους γιά νά φθάσουν σέ αὐτή τή θεία μεταμόρφωση, στήν ὁποία μᾶς καλεῖ ὅλους μας ὁ Κύριος μας. Ἀμήν.
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στην Χειροτονία :
«Σπουδάσατε βεβαίαν ὑμῶν τήν κλῆσιν καί ἐκλογήν ποιεῖσθαι».
Ἑορτή τῆς θείας Μεταμορφώσεως σήμερα, καί στόν πανηγυρίζοντα φερώνυμο ἱερό ναό τῆς Ναούσης ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Πέτρος, ὁ αὐτόπτης τοῦ Θαβωρείου θαύματος ἀπευθύνεται σέ ὅλους ἐμᾶς, οἱ ὁποῖοι προσήλθαμε σήμερα γιά νά τιμήσουμε τή Δεσποτική ἑορτή καί νά λάβουμε τήν χάρη τοῦ μεταμορφωθέντος Κυρίου, καί μᾶς προτρέπει νά φροντίσουμε καί νά ἐργασθοῦμε, ὥστε νά ἰσχυροποιήσουμε τήν κλήση καί τήν ἐκλογή μας. «Σπουδάσατε βεβαίαν ὑμῶν τήν κλῆσιν καί ἐκλογήν ποιεῖσθαι».
Κάθε πιστός, κάθε μέλος τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ, δέν εἶναι αὐτόκλητος. Δέν βρέθηκε τυχαῖα στή θέση πού βρίσκεται. Δέν ἔχει συμπτωματικά τήν ἰδιότητα πού ἔχει. Κλήθηκε ἀπό τόν Χριστό «κλήσει ἁγίᾳ», ὅπως μᾶς διαβεβαιώνει καί ὁ ἄλλος πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος, ὁ ἀπόστολος Παῦλος.
Αὐτή τήν κλήση καλούμεθα νά ἐπιβεβαιώσουμε καί νά ἐνισχύσουμε καί ἐμεῖς, ὁ καθένας μας μέ τίς δικές του δυνάμεις καί τίς δικές του προσπάθειες, ὁ καθένας μας μέ τίς δικές του ἐπιλογές πού θά συμβαδίζουν μέ τήν κλήση τήν ὁποία λάβαμε ἀπό τόν Χριστό.
Καί τό λέγει αὐτό ὁ ἀπόστολος Πέτρος, γιατί ὁ ἴδιος εἶναι ἀπόλυτα πεπεισμένος ὅτι ἡ ἀπόφασή του νά ἀκολουθήσει τήν κλήση πού τοῦ ἀπηύθυνε ὁ Χριστός στή θάλασσα τῆς Γαλιλαίας ἦταν ὀρθή. Διότι, ἄν καί φαινομενικά ἀκολούθησε ἕναν ἄγνωστο ἄνδρα, ὁ ὁποῖος τόν πλησίασε, ἐνῶ μάζευε τά δίχτυα του, καί τόν κάλεσε νά τά ἐγκαταλείψει τά πάντα καί νά τόν ἀκολουθήσει, χωρίς νά ξέρει οὔτε κἄν ποῦ μένει, δέν ἀστόχησε. Γιατί μέ τήν ἀνταπόκρισή του αὐτή στήν κλήση τοῦ Χριστοῦ, ἀξιώθηκε νά γίνει μαθητής του, νά γίνει αὐτόπτης καί αὐτήκοος μάρτυς τῆς διδασκαλίας καί τῶν θαυμάτων τοῦ Κυρίου. Ἀξιώθηκε νά ζήσει καί τό μέγα θαῦμα τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος, τό ὁποῖο ἑορτάζουμε σήμερα. Νά δεῖ «καθώς ἠδύνατο» καί αὐτός τήν αἴγλη τῆς θείας φύσεως τοῦ Χριστοῦ. Νά δεῖ τό πρόσωπό του νά λάμπει σάν τόν ἥλιο καί τά ἱμάτιά του νά γίνονται λευκά σάν τό φῶς. Ἀξιώθηκε νά δεῖ μέ τά μάτια του τή δόξα τοῦ Θεοῦ καί νά αἰσθανθεῖ τήν ἀπόλαυση πού χαρίζει στόν ἄνθρωπο ἡ θέα τοῦ ἀρρήτου κάλλους τοῦ προσώπου τοῦ Θεοῦ, τό ὁποῖο θά ἀτενίζουν οἱ ἐκλεκτοί του στή βασιλεία του, καί ἔτσι νά ἔχει τή βεβαιότητα ὅτι Αὐτός τόν ὁποῖο ἀκολούθησε εἶναι ὄντως ὁ Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ.
Μέ αὐτή τή θεία ἐμπειρία ἀλλά καί τή βεβαιότητα προτρέπει καί ἐμᾶς σήμερα ὁ ἀπόστολος Πέτρος νά ἐργασθοῦμε γιά νά ἰσχυροποιήσουμε τήν κλήση μας, ἀκολουθώντας τήν ὁδό τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ καί ἀγωνιζόμενοι γιά τήν ἐν Χριστῷ ζωή, ὥστε νά ἀξιωθοῦμε νά ζήσουμε καί ἐμεῖς τήν προσωπική μας μεταμόρφωση μέσα στήν ψυχή μας.
Σήμερα ὅμως, ἑορτή τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος ὁ Χριστός ἀπευθύνει σέ σένα καί ἐπίσημα μία ἰδιαίτερη, μία προσωπική κλήση, καί συγχρόνως σοῦ δίδει τή χάρη τῆς προσωπικῆς μεταμορφώσεως.
Σοῦ ἀπευθύνει τήν κλήση νά γίνεις διάκονος τῶν μυστηρίων του, προσφέροντάς σου διά τῶν χειρῶν τοῦ Ἐπισκόπου σου καί διά τῆς θείας χάριτος, ἡ ὁποία σέ λίγο θά κατέλθει γιά νά θεραπεύσει τά ἀσθενῆ καί νά ἀναπληρώσει τά ἐλλείποντα, τήν προσωπική σου μεταμόρφωση ἀπό χοϊκό ἄνθρωπο σέ διάκονο τοῦ Ὑψίστου.
Γνωρίζω ὅτι ἀπό πολύ καιρό εἶχες ἀνταποκριθεῖ ἐσωτερικά στήν ἱερατική αὐτή κλήση πού σοῦ ἀπηύθυνε ὁ Χριστός. Ἀπό σήμερα ὅμως πού τήν ἀποδέχεσαι ἐπίσημα, ἀνερχόμενος τίς βαθμίδες τοῦ ἱεροῦ βήματος, ὅπως τότε ἀνῆλθαν οἱ μαθητές τοῦ Κυρίου στό ὄρος Θαβώρ, γιά νά ζήσεις καί σύ τήν προσωπική σου μεταμόρφωση, φρόντισε νά ἀγωνίζεσαι μέ ὅλες σου τίς δυνάμεις γιά νά ἀκολουθεῖς τήν προτροπή τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Πέτρου.
Ἀγωνίζου καί σύ, ὥστε στό ἑξῆς ἀκόμη περισσότερο «βεβαίαν τήν κλῆσιν καί τήν ἐκλογήν ποιεῖσθαι». Ἀγωνίζου νά ἐνισχύσεις αὐτή τήν κλήση σου, ὄχι μόνο διατηρώντας μέσα στήν ψυχή σου τή χάρη τοῦ Παναγίου καί τελεταρχικοῦ Πνεύματος, τήν ὁποία σέ λίγο θά λάβεις, ἀλλά καί αὐξάνοντάς την, μέ τόν ἀγώνα σου, μέ τήν ταπείνωση, μέ τήν προσευχή, μέ τήν ὑπακοή στήν Ἐκκλησία καί τόν Ἐπίσκοπό σου, μέ τή συνέπεια, μέ τήν καθαρότητα τῆς ζωῆς σου μέ τήν ἁγνή καί ἀπρόσκοπτη διακονία τοῦ Θεοῦ πού σοῦ προσφέρει σήμερα τόν πρῶτο βαθμό τῆς ἱερωσύνης.
Σέ λίγο θά ζήσεις τήν ἐμπειρία τῆς μεταμορφώσεως διά τῆς ἐπικλήσεως καί ἐπιφοιτήσεως τοῦ Παναγίου Πνεύματος. Φρόντισε νά μήν ὑπάρξει τίποτε στή ζωή σου πού θά ἀλλοιώσει αὐτή σου τή μεταμόρφωση. Διακόνει τόν Θεό ἀλλά καί τούς ἀνθρώπους μέ ἀγάπη, μέ αὐταπάρνηση, μέ ἀφοσίωση, ὥστε νά αὐξάνει μέσα σου ἡ χάρη καί νά δοξάζεται τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ καί μέσα ἀπό ἀπό τή διακονία σου.
Στή νέα σου ζωή θά σέ συνοδεύουν οἱ εὐχές τοῦ συλλειτουργοῦντος Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σμύρνης, ὁ ὁποῖος διηκόνησε ἐπί δεκαετία στήν Ἱερά Μητρόπολή μας καί σέ αὐτόν τόν ἱερό ναό, καί ἰδιαιτέρως στόν τομέα τῆς νεότητος, μαζί καί μέ τίς δικές μου εὐχές καί τίς εὐχές ὅλων τῶν συμπροσευχομένων πρεσβυτέρων καί διακόνων, τῶν γονέων καί τῶν ἀδελφῶν σου, ἀλλά καί τῆς εὐσεβοῦς σου συζύγου, ἡ ὁποία θά εἶναι ἀπό σήμερα καί συναντιλήπτωρ στήν προσπάθειά σου νά ἀνταποκριθεῖς στή νέα σου κλήση.
Καί εὔχομαι ἡ χάρη τοῦ Μεταμορφωθέντος Κυρίου νά καταυγάζει πάντοτε καί τή ζωή καί τή διακονία σου, ὥστε νά εὐαρεστεῖς στόν Θεό διά τῆς μεταμορφώσεως τοῦ ἑαυτοῦ σου σέ γνήσιο διάκονο τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας μας.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Κάντε LIKE στη σελίδα του InVeria.gr και... μείνετε ενημερωμένοι για όλα!
0 Σχόλια
Το σχόλιό σας για την ανάρτηση (παρακαλούμε να τηρούνται οι όροι που αναφέρονται στους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας)