Η πρόταση που παρουσιάστηκε από τους «θεσμούς», περιέχει θέσεις που δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές από τον ελληνικό λαό, ούτε μπορούν να του επιβληθούν!
Δεν ανταποκρίνεται καν΄στις θέσεις, που υποτίθεται είχαν γίνει κοινά αποδεκτές στους τέσσερις μήνες που διαπραγματεύονταν οι δύο πλευρές για μεταρρυθμίσεις στην ελληνική οικονομία. Αυτή τους η στάση δημιουργεί εύλογα ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο μια αμοιβαία επωφελείς συμφωνία είναι εφικτή – και μπορεί να είναι, εφόσον:
● Δεν συνεχιστεί το τραγικό λάθος των τελευταίων πέντε ετών, που οδήγησε τη χώρα σε οικονομική κατάρρευση.
● Γίνει κατανοητό, ότι η αποπληρωμή του χρέους προϋποθέτει την αναδιάρθρωσή του.
● Περιορισθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα, ώστε να μπορέσει η οικονομία να ανακτήσει το αναγκαίο ρευστό, προκειμένου να λειτουργήσει.
Η ελληνική κυβέρνηση ενσωμάτωσε στην πρότασή της, μέτρα που συγκλίνουν στην κατεύθυνση του περιορισμού του ελλείμματος και των δημοσίων δαπανών, αποδέχτηκε την διατήρηση φοροεισπρακτικών μηχανισμών τύπου ΕΝΦΙΑ, αύξηση του ΦΠΑ σε καταναλωτικά αγαθά(εκτός τροφίμων - φαρμάκων) , διατήρηση των ιδιωτικοποιήσεων σε όσες περιπτώσεις έχουν ήδη δρομολογηθεί ( εκτός ΔΕΗ, νερού, Ελληνικού), αποκλίνοντας σημαντικά από τις προγραμματικές της δηλώσεις. Όλες οι παραπάνω υποχωρήσεις και συμβιβασμοί έγιναν στη βάση των επεξεργασιών του Brussels Group και των τεχνικών κλιμακίων.
Η κυβέρνηση, θέτει βασική προϋπόθεση και συναρτά την υπογραφή της συμφωνίας, μόνο με λύση για το χρέος, και με την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της ελληνικής οικονομίας, ώστε αυτό να καταστεί βιώσιμο και η οικονομία ανταγωνιστική. Προτείνοντας συγκεκριμένα μέτρα:
α. Χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα.
β. Όχι σε νέες μειώσεις χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων, σε μέτρα δηλαδή που επιδεινώνουν την ύφεση.
γ. Αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους, ώστε να μπει τέλος στο φαύλο κύκλο της διαιώνισης του.
δ. Πρόγραμμα επενδύσεων, στον ιδιωτικό τομέα.
Αντιθέτως, οι θεσμοί δεν έκαναν «ούτε βήμα πίσω», αποδεικνύοντας περίτρανα πως δεν διαπραγματεύονταν όλο αυτό το χρονικό διάστημα, αλλά εξαντλούσαν συστηματικά κάθε περιθώριο αντίδρασης της ελληνικής κυβέρνησης, στερεύοντας την οικονομία από ρευστό και δημιουργώντας κλίμα αβεβαιότητας και «φυγής» κεφαλαίων από τη χώρα.
Στηρίζοντας ταυτόχρονα την κυβέρνηση Σαμαρά/Βενιζέλου, που όπως όλοι είδαμε στη βουλή, μόνο που δεν πανηγύριζαν για την «δικαίωσή» τους!
Θα δώσω τα βασικά σημεία της ελληνικής πρότασης σε σύγκριση με τους θεσμούς, ώστε να γίνουν αντιληπτές οι διαφορές:
1. Πρωτογενή πλεονάσματα
Τα πρωτογενή πλεονάσματα έχουν τεράστιο ρόλο στην ανάπτυξη της οικονομίας. Μία (1) ποσοστιαία μονάδα χαμηλότερου πρωτογενούς πλεονάσματος μεταφράζεται σε 1,8 δισ. Ευρώ, που διατίθεται στην πραγματική οικονομία και όχι στη μαύρη τρύπα του χρέους.
2015
|
2016
|
2017
|
2018
| |
Μνημόνιο Σαμαρά
|
3%
|
4,5%
|
4,5%
|
4,2%
|
Δανειστές
|
1%
|
2%
|
3%
|
3,5%
|
Κυβέρνηση
|
0,6%
|
1,5%
|
2,5%
|
3,5%
|
Συνολικά στην 4ετία το όφελος για την ελληνική οικονομία είναι περίπου 14 δισ. ευρώ [ακόμα και αν δεν υπολογίσουμε την ανάπτυξη του ΑΕΠ που μεγαλώνει ακόμα περισσότερο το ποσό]. Ανά έτος αναλογεί περίπου σε 3.6 δισ. ευρώ, 5.4 δισ. 3.6 δις, 1.1 δις αντίστοιχα.
2. ΦΠΑ
Δανειστές: Επιπλέον έσοδα 1% του ΑΕΠ [1,8 δισ. ευρώ τον χρόνο]. Άμεση εφαρμογή της κατάργησης όλων των εξαιρέσεων από 01/07/2015.
Συντελεστής ΦΠΑ
|
Δανειστές
|
Κυβέρνηση
|
6%
|
-
|
Φάρμακα, Βιβλία, Θέατρα
|
11%
|
Φάρμακα, Τρόφιμα
|
Σίτιση, Εφημερίδες, Ενέργεια, Περιοδικά, Ξενοδοχεία, Φρέσκα τρόφιμα, Νερό
|
23%
|
Ενέργεια, Σίτιση
|
Ειδική κατηγορία τροφίμων, αλλαντικά
|
Κυβέρνηση: Η εφαρμογή του νέου ΦΠΑ σε ξενοδοχεία, καταλύματα και νησιά [όπου καταργούνται οι εξαιρέσεις] θα εφαρμοστούν από την 1η Οκτωβρίου του 2015. Ουσιαστικά μειώνονται οι τιμές των φαρμάκων [έστω και κατά μισή ποσοστιαία μονάδα], ενώ σημαντικά μειώνονται και οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος.
3. Συντάξεις - ΕΚΑΣ
Δανειστές:
- Σύνταξη στα 67! Όσοι συνταξιοδοτούνται μετά την 30η Ιουνίου 2015 θα εισπράττουν ανταποδοτική σύνταξη και αφού συμπληρώνουν την ηλικία των 67 ετών.
- Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ ως το τέλος του 2016. Να σημειωθεί ότι η κατάργηση του ΕΚΑΣ περιλαμβάνονταν στα προαπαιτούμενα που είχε υπογράψει ο Γ. Στουρνάρας.
- Περικοπές στις συντάξεις κατά 1% του ΑΕΠ τον χρόνο [1,8 δισ. ευρώ!]
Κυβέρνηση:
- Καμιά περικοπή σε συντάξεις. *(χαμηλές συντάξεις)
- Δεν θα θιγούν ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα.
- Κατάργηση πρόωρων συνταξιοδοτήσεων.
4. Φάρμακα
Δανειστές: Αύξηση της συμμετοχής των συνταξιούχων στη δαπάνη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Επίσης αύξηση του ΦΠΑ στα φάρμακα στο 11%, από το 6% που ζητάει η κυβέρνηση και το 6.5% που είναι σήμερα.
5. Ασφαλιστικό σύστημα
Οι δανειστές ζητούν:
- Ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων
- Σύνδεση ασφαλιστικών εισφορών με τη σύνταξη.
- Εφαρμογή ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις, που θα οδηγήσει στην εξάλειψή τους.
6. Εισφορά αλληλεγγύης
Η κυβέρνηση τροποποιεί τις κλίμακες της εισφοράς αλληλεγγύης. Στόχος της να πληρώσουν επιτέλους τα υψηλότερα εισοδήματα και όχι, ως συνήθως, οι χαμηλόμισθοι και οι συνταξιούχοι:
* 12.000 – 20.000 ευρώ 0,7%
* 20.001 – 30.000 ευρώ 1,4%
* 30.001 – 50.000 ευρώ 2,0% [από 1,4%]
* 50.001 – 100.000 ευρώ 4,0% [από 2,1%]
* 100.001 – 500.000 ευρώ 6,0% [από 2,8%]
* Πάνω από 500.000 ευρώ` 8,0% [νέα κλίμακα]
7. Φορολογική δικαιοσύνη
Δανειστές:
- Ζητούνται έσοδα 2,65 δισ. ευρώ από τα ακίνητα [όσα, δηλαδή, αποδίδει ο ΕΝΦΙΑ] για το 2015 και άλλα τόσα για το 2016, παρά την όποια μείωση των αντικειμενικών τιμών ζώνης.
- Μεγάλη αύξηση της φορολογίας των αγροτών
- Οι κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών να γίνου ευκολότερες.
Κυβέρνηση: Η κατεύθυνση της φορολογίας δείχνει τη θέληση της κυβέρνησης να συγκρουστεί με τον πυρήνα όλων όσων ευνοήθηκαν κατά την περίοδο των μνημονίων –και όχι μόνο- προκειμένου να ανακουφίσει τα χαμηλότερα στρώματα, τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους.
- Έκτακτη εισφορά στα κέρδη των μεγαλύτερων επιχειρήσεων
- Φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων
- Φόρος πολυτελείας 13% από 10% [αεροσκάφη, ανεμόπτερα, σκάφη αναψυχής, πισίνες, αυτοκίνητα των 2.500 κυβικών και άνω].
- Τηλεοπτικές άδειες.
- Είσπραξη προστίμων ΚΤΕΟ, ανασφάλιστων οχημάτων.
- Περιστολή φοροδιαφυγής και αύξηση εσόδων από ΦΠΑ μέσω ελέγχων και νομοθετικής δυνατότητας επίλυσης υποθέσεων για να υπάρχει η δυνατότητα είσπραξης των προστίμων.
- Πάταξη λαθρεμπορίου καυσίμων.
- Έλεγχοι στις τραπεζικές συναλλαγές/μαύρο χρήμα.
- Συνεργασία με αρχές χωρών όπου υπάρχουν αποκρυφθέντα κεφάλαια [ήδη υπάρχει τεχνική συνεργασία με Ελβετία].
8. Δημόσιο
Οι δανειστές ζητούν γενναίες μειώσεις μισθών στο δημόσιο. Ιδιαίτερα στους χαμηλόμισθους!
9. Ιδιωτικοποιήσεις. Με εξαίρεση το σχέδιο ιδιωτικοποίησης του Ελληνικού, η κυβέρνηση προτίθεται να εφαρμόσει τις υπόλοιπες αποκρατικοποιήσεις που είχαν συμφωνηθεί με τους δανειστές.
10. Ληξιπρόθεσμα
Οι δανειστές ζητούν σχέδιο για την πλήρη αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο. Με άλλα λόγια είναι πιθανόν, όταν «πέσει» αυτή η κυβέρνηση – γιατί κάποτε θα γίνει κι αυτό – να ζητήσουν αναδρομικά, όλες τις εκπτώσεις των προσαυξήσεων που έτυχαν απαλλαγής!
Παρά το διαφαινόμενο χάσμα μεταξύ των δύο πλευρών, νομίζω ότι θα υπάρξει λύση, διότι αυτό επιβάλλει το κοινό συμφέρον. Αρκεί να δεχθούν οι δανειστές:
● βιώσιμη λύση στο ζήτημα του χρέους, και
● χαμηλά πλεονάσματα, ώστε να λειτουργήσει η οικονομία της χώρας.
Εφόσον υπάρξει συνεννόηση στα δύο αυτά ζητήματα (στο πλεόνασμα ήδη έχει προκύψει σύγκλιση), όλα τα υπόλοιπα εξαρτώνται από αυτά και σταδιακά θα διευθετηθούν, φυσικά με πολύ κόπο και θυσίες που πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θα υποστούμε τα επόμενα χρόνια, και που θα κληθεί να καλύψει ο ιδιωτικός τομέας-γι΄αυτό πρέπει να δοθεί άμεση προτεραιότητα εκεί- κάτι που σημαίνει φορολογία σύμφωνα με την φοροδοτική ικανότητα, εξάλειψη της γραφειοκρατίας και στήριξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Ουρσουζίδης Ν. Γιώργος
Βουλευτής Ημαθίας του ΣΥΡΙΖΑ
0 Σχόλια
Το σχόλιό σας για την ανάρτηση (παρακαλούμε να τηρούνται οι όροι που αναφέρονται στους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας)