Γράφει ο Ζήσης Χ.Πατσίκας
Με μεγάλη χαρά και ενδιαφέρον παρακολούθησα τις εργασίες της διημερίδας της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων Ημαθίας, το τελευταίο διήμερο στη Βέροια. Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού και η εκμετάλλευσή τους βρίσκονται, δυστυχώς, ακόμα σε «νηπιακή ηλικία» στην Ημαθία. Κάθε προσπάθεια και πρωτοβουλία προς την ανάπτυξη ήπιων μορφών τουρισμού μόνο ως θετική μπορεί να χαρακτηριστεί.
Στο χθεσινό δελτίο τύπου του Δήμου Βέροιας αναφέρθηκε η ευχάριστη είδηση ότι ο παρουσιαστής του «Μένουμε Ελλάδα» και δημοτικός σύμβουλος Αθηνών (πήρε 5% κυρίως λόγω των προτάσεών του για τα ποδήλατα) Γιώργος Αμυράς, «πρότεινε στη Δήμαρχο την ένταξη της Βέροιας και της γύρω περιοχής, σε μια σχεδιαζόμενη πανελλήνια ποδηλατική διαδρομή (με την παρουσία περισσότερων από 1500 αθλητές, συνοδούς κ.λ.π.)». Φυσικά, οι τοπικοί φορείς ενθουσιάστηκαν και καλά έκαναν.
Είναι ξεκάθαρο ότι εάν δεν υπήρχε η (ιδιωτική) πρωτοβουλία των τουριστικών πρακτόρων να οργανώσουν τη διημερίδα και να καλέσουν στη Βέροια τον Αμυρά, η Ημαθία πολύ δύσκολα θα συμπεριλαμβάνονταν ως προορισμός σε ένα τόσο μεγάλο ποδηλατικό γεγονός.
Θυμήθηκα ότι πριν λίγα χρόνια, είχα καταθέσει δημοσίως μια πρόταση που αφορούσε τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου στη Βέροια, που θα άλλαζε το χαρακτήρα της περιοχής, τόσο για τους επισκέπτες, όσο και για τους κατοίκους της πόλης. Ήταν Απρίλιος του 2009 και τότε είχα γράψει:
«Το περασμένο Σάββατο η μέρα ήταν πολύ καλή, σχεδόν καλοκαιρινή, και έτσι ξεκίνησα για μια βόλτα με το αυτοκίνητο προς τα πανέμορφα Πιέρια, με τελικό προορισμό το Ελατοχώρι.
Φτάνοντας στο Ελατοχώρι διαπίστωσα για πολλοστή φορά το σημαντικό έργο του τοπικού Δήμου και της Ν.Α. Πιερίας. Μέσα σε λίγα χρόνια το, κάποτε όχι και πολύ γνωστό Ελατοχώρι, άλλαξε όψη! Το χωριό έγινε πανέμορφο, γεμάτο δρομάκια, όμορφα σπίτια, πλατείες, αλλά και με δεκάδες ταβέρνες. Σε συνδυασμό με το χιονοδρομικό κέντρο που μετράει ελάχιστα χρόνια δημιουργίας, οι τοπικοί φορείς δημιούργησαν έναν νέο τουριστικό προορισμό στην Πιερία ξεκινώντας «από το μηδέν». Παρατήρησα επίσης αμέτρητες πινακίδες που οδηγούσαν σε δρόμους για βόλτες με αυτοκίνητα 4x4. Όμορφες εικόνες, ωραίες εμπειρίες, αλλά ας γυρίσουμε στα δικά μας.
Επιστρέφοντας από το Ελατοχώρι, μπήκα στα Ριζώματα του Δήμου Μακεδονίδος. Κάποτε ένας φίλος με είχε πάει σε ένα φανταστικό μέρος στις ακτές του Αλιάκμονα. Θυμόμουν όμως ότι ο δρόμος ήταν πολύ κακός, χωματόδρομος. Ψάχνοντας, κατέληξα στο Δάσκιο όπου είδα την πινακίδα! Προς «Λογγά». Αυτό ήταν! Εκεί με περίμενε μια ευχάριστη έκπληξη. Ακολούθησα το δρόμο διαπιστώνοντας ότι ο χωματόδρομος έχει πλέον αντικατασταθεί από άσφαλτο. Μετά από λίγα λεπτά εύκολης οδήγησης και απολαμβάνοντας την απαράμιλλη θέα του Αλιάκμονα, έφτασα στην ακτή όπου σχηματίζεται μια εντυπωσιακή λίμνη, η «Λογγά». Είδα κιόσκια, ηλεκτρικό ρεύμα, πόσιμο νερό και μια μικρή αποβάθρα. Είδα και δυο ψαράδες, οι οποίοι είχαν έρθει από την… Αθήνα ψάχνοντας για γουλιανούς. Χωρίς την παραμικρή προβολή της τοποθεσίας, χωρίς την ύπαρξη μια καντίνας, οι μακρινοί επισκέπτες είχαν εντοπίσει την πανέμορφη τοποθεσία. Φαντάζεστε τι περιθώρια τουριστικής ανάπτυξης υπάρχουν στον Δήμο Μακεδονίδος; Γνωρίζω στις παραποτάμιες περιοχές του Αλιάκμονα εμπλέκεται και ο τοπικός Δήμος, αλλά και η ΔΕΗ. Με την καλή θέληση και το κοινό όραμα που και οι δύο πλευρές μπορούν να επιδείξουν, πιστεύω ότι δεν θα είναι δύσκολο να αναπτυχθούν οι λεγόμενες «ήπιες μορφές τουρισμού».
Γεμάτος υπέροχες εικόνες, αλλά και τις παραπάνω σκέψεις πήρα το δρόμο της επιστροφής.
Να που οι εκπλήξεις δεν είχαν τελειώσει. Στο Φράγμα συνάντησα δεκάδες αυτοκίνητα και ταυτόχρονα πολλούς περισσότερους περιπατητές! Το νέο αναρρυθμιστικό Φράγμα έχει ήδη γίνει πόλος έλξης για τους κατοίκους της Βέροιας (και όχι μόνο). Πρέπει να συνεχιστεί η προσπάθεια αναβάθμισης της περιοχής. Μπορεί να ομορφύνει το δασάκι, μπορεί να τοποθετηθούν σε συγκεκριμένα σημεία οι καντίνες, μπορούν να γίνουν νέες μικρές επιχειρήσεις (σουβενίρ κλπ.), μπορούν… μπορούν… μπορούν… Ένα όμως είναι το έργο που θα αλλάξει μιας διά παντός την όψη και το μέλλον της περιοχής: ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΣΥΝΔΕΕΙ ΤΗ ΒΕΡΟΙΑ ΜΕ ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ!
Το έργο μπορεί να υλοποιηθεί στα πλαίσια μιας γενικότερης διαπλάτυνσης του δρόμου Βέροιας – Μελίκης, του οποίο το κομμάτι μέχρι τις Βαρβάρες είναι πάρα πολύ επικίνδυνο και έχουν προκληθεί δεκάδες ατυχήματα. Επίσης, δεκάδες είναι τα λεωφορεία που κατευθύνονται προς τη Βεργίνα.
Τα έργα βελτίωσης του οδικού δικτύου είναι δυνατόν να ενταχθούν στο περιβόητο ΕΣΠΑ. Έτσι δεν είναι;
Υ.Γ.1: Αφορμή για τη συγκεκριμένη ιδέα αποτέλεσαν οι δεκάδες ποδηλάτες που συνάντησα κατά την επιστροφή μου προς τη Βέροια. Το ποδήλατα αυξάνονται και πληθύνονται και στην Ελλάδα, όπως ήδη συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ας ξεκινήσουμε, έστω και με αρκετή καθυστέρηση, να σχεδιάζουμε το μέλλον το πόλεών μας υπολογίζοντας και το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς, αλλά και ως επιλογή αναψυχής!»
Φτάνοντας στο Ελατοχώρι διαπίστωσα για πολλοστή φορά το σημαντικό έργο του τοπικού Δήμου και της Ν.Α. Πιερίας. Μέσα σε λίγα χρόνια το, κάποτε όχι και πολύ γνωστό Ελατοχώρι, άλλαξε όψη! Το χωριό έγινε πανέμορφο, γεμάτο δρομάκια, όμορφα σπίτια, πλατείες, αλλά και με δεκάδες ταβέρνες. Σε συνδυασμό με το χιονοδρομικό κέντρο που μετράει ελάχιστα χρόνια δημιουργίας, οι τοπικοί φορείς δημιούργησαν έναν νέο τουριστικό προορισμό στην Πιερία ξεκινώντας «από το μηδέν». Παρατήρησα επίσης αμέτρητες πινακίδες που οδηγούσαν σε δρόμους για βόλτες με αυτοκίνητα 4x4. Όμορφες εικόνες, ωραίες εμπειρίες, αλλά ας γυρίσουμε στα δικά μας.
Επιστρέφοντας από το Ελατοχώρι, μπήκα στα Ριζώματα του Δήμου Μακεδονίδος. Κάποτε ένας φίλος με είχε πάει σε ένα φανταστικό μέρος στις ακτές του Αλιάκμονα. Θυμόμουν όμως ότι ο δρόμος ήταν πολύ κακός, χωματόδρομος. Ψάχνοντας, κατέληξα στο Δάσκιο όπου είδα την πινακίδα! Προς «Λογγά». Αυτό ήταν! Εκεί με περίμενε μια ευχάριστη έκπληξη. Ακολούθησα το δρόμο διαπιστώνοντας ότι ο χωματόδρομος έχει πλέον αντικατασταθεί από άσφαλτο. Μετά από λίγα λεπτά εύκολης οδήγησης και απολαμβάνοντας την απαράμιλλη θέα του Αλιάκμονα, έφτασα στην ακτή όπου σχηματίζεται μια εντυπωσιακή λίμνη, η «Λογγά». Είδα κιόσκια, ηλεκτρικό ρεύμα, πόσιμο νερό και μια μικρή αποβάθρα. Είδα και δυο ψαράδες, οι οποίοι είχαν έρθει από την… Αθήνα ψάχνοντας για γουλιανούς. Χωρίς την παραμικρή προβολή της τοποθεσίας, χωρίς την ύπαρξη μια καντίνας, οι μακρινοί επισκέπτες είχαν εντοπίσει την πανέμορφη τοποθεσία. Φαντάζεστε τι περιθώρια τουριστικής ανάπτυξης υπάρχουν στον Δήμο Μακεδονίδος; Γνωρίζω στις παραποτάμιες περιοχές του Αλιάκμονα εμπλέκεται και ο τοπικός Δήμος, αλλά και η ΔΕΗ. Με την καλή θέληση και το κοινό όραμα που και οι δύο πλευρές μπορούν να επιδείξουν, πιστεύω ότι δεν θα είναι δύσκολο να αναπτυχθούν οι λεγόμενες «ήπιες μορφές τουρισμού».
Γεμάτος υπέροχες εικόνες, αλλά και τις παραπάνω σκέψεις πήρα το δρόμο της επιστροφής.
Να που οι εκπλήξεις δεν είχαν τελειώσει. Στο Φράγμα συνάντησα δεκάδες αυτοκίνητα και ταυτόχρονα πολλούς περισσότερους περιπατητές! Το νέο αναρρυθμιστικό Φράγμα έχει ήδη γίνει πόλος έλξης για τους κατοίκους της Βέροιας (και όχι μόνο). Πρέπει να συνεχιστεί η προσπάθεια αναβάθμισης της περιοχής. Μπορεί να ομορφύνει το δασάκι, μπορεί να τοποθετηθούν σε συγκεκριμένα σημεία οι καντίνες, μπορούν να γίνουν νέες μικρές επιχειρήσεις (σουβενίρ κλπ.), μπορούν… μπορούν… μπορούν… Ένα όμως είναι το έργο που θα αλλάξει μιας διά παντός την όψη και το μέλλον της περιοχής: ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΣΥΝΔΕΕΙ ΤΗ ΒΕΡΟΙΑ ΜΕ ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ!
Το έργο μπορεί να υλοποιηθεί στα πλαίσια μιας γενικότερης διαπλάτυνσης του δρόμου Βέροιας – Μελίκης, του οποίο το κομμάτι μέχρι τις Βαρβάρες είναι πάρα πολύ επικίνδυνο και έχουν προκληθεί δεκάδες ατυχήματα. Επίσης, δεκάδες είναι τα λεωφορεία που κατευθύνονται προς τη Βεργίνα.
Τα έργα βελτίωσης του οδικού δικτύου είναι δυνατόν να ενταχθούν στο περιβόητο ΕΣΠΑ. Έτσι δεν είναι;
Υ.Γ.1: Αφορμή για τη συγκεκριμένη ιδέα αποτέλεσαν οι δεκάδες ποδηλάτες που συνάντησα κατά την επιστροφή μου προς τη Βέροια. Το ποδήλατα αυξάνονται και πληθύνονται και στην Ελλάδα, όπως ήδη συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ας ξεκινήσουμε, έστω και με αρκετή καθυστέρηση, να σχεδιάζουμε το μέλλον το πόλεών μας υπολογίζοντας και το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς, αλλά και ως επιλογή αναψυχής!»
Δυστυχώς πέρασαν σχεδόν τρία χρόνια, η πόρτα του ΕΣΠΑ δεν θα είναι για πολύ ακόμα ανοιχτή. Στην Ημαθία, πότε θα δούμε μια ολοκληρωμένη παρέμβαση στην περιοχή του Αλιάκμονα; Μήπως πρέπει να σπεύσουμε;
1 Σχόλια
πατσικα παλιε μου συμαθητη,το μοιρασμα της πιτας ειναι,χεστηκανε για τα ποδηλατα και τους βεροιωτες!πως θα φανε τα κομματοσκυλα,ακομα και τωρα που δεν ξερουμε εαν θα υπαρχει ελλαδα αυριο το πρωι,η ιδια νοοτροπια οι ιδιοι κομματικοι μηχανισμοι οι ιδιοι ανθρωποι,δεν υπαρχει ανταλακτικο γι αυτους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο σχόλιό σας για την ανάρτηση (παρακαλούμε να τηρούνται οι όροι που αναφέρονται στους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας)