Το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Βέροια, βρίσκεται πολλές φορές στο επίκεντρο των συζητήσεων και οι πολίτες αναρωτιούνται τι μπορεί να γίνει, ώστε η κυκλοφορία στους δρόμους της πόλης να βελτιωθεί.
Οι απόψεις που ακούγονται κατά καιρούς είναι πολλές, άλλες συντηρητικότερες και άλλες πιο δραστικές. Βέβαια, πέρα από κάθε συζήτηση, προέχει η γνώμη των ειδικών επιστημόνων από τη μία και των επαγγελματιών που χρόνια κινούνται σε καθημερινή βάση στους δρόμους της πόλης, από την άλλη.
Επειδή το θέμα είναι περίπλοκο και σίγουρα δεν μπορούν να έχουν όλοι άποψη, χωρίς την ανάλογη εμπειρία ή ακαδημαϊκή γνώση, σε πρώτη φάση διερευνήσαμε το ενδεχόμενο της λειτουργίας των υπαρχόντων ή την εγκατάσταση νέων φωτεινών σηματοδοτών (φαναριών) ή την κατασκευή (όπου είναι δυνατόν) κυκλικών κόμβων.
Για αυτό το θέμα, ζητήσαμε από τον διοικητή της Τροχαίας Βέροιας, το Σωματείο Ταξί Βέροιας, το Αστικό ΚΤΕΛ Βέροιας, το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Ημαθίας, καθώς και από τον ειδικό συνεργάτη του Δήμου Βέροιας, επί του θέματος, συγκοινωνιολόγο – πολιτικό μηχανικό Σάμουελ Σαλέμ.
Η άποψη των επαγγελματιών οδηγών
Για αυτό το θέμα, ζητήσαμε από τον διοικητή της Τροχαίας Βέροιας, το Σωματείο Ταξί Βέροιας, το Αστικό ΚΤΕΛ Βέροιας, το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Ημαθίας, καθώς και από τον ειδικό συνεργάτη του Δήμου Βέροιας, επί του θέματος, συγκοινωνιολόγο – πολιτικό μηχανικό Σάμουελ Σαλέμ.
Η άποψη των επαγγελματιών οδηγών
Ο πρόεδρος του Σωματείου Ταξί Βέροιας Στέλιος Γεωργιάδης ισχυρίστηκε πως ενδεχόμενη λειτουργία των φαναριών κάθε άλλο παρά θα βοηθούσε στο κυκλοφοριακό στο κέντρο της πόλης, καθώς θα δημιουργούνταν μεγάλες ουρές, τόσο στην Βενιζέλου, όσο και στην Μητροπόλεως.
«Πιο πολύ φταίνε τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα δεξιά και αριστερά, παρά τα φανάρια» ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, προσθέτοντας και την ανάγκη αυξημένης αστυνόμευσης για τα παρανόμως παρκαρισμένα αυτοκίνητα.
Σχετικά με την κόμβο της πλατείας Ωρολογίου, όπου σήμερα οριοθετείται η κυκλοφορία των οχημάτων με τα πλαστικά κολωνάκια, ο πρόεδρος του Σωματείου Ταξί προτείνει την δημιουργία κυκλικού κόμβου.
Ο πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ Βέροιας Παύλος Παυλίδης, ο οποίος προήδρευε και της επιτροπής κυκλοφοριακών ρυθμίσεων μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2010, τάχθηκε υπέρ της κατασκευής κυκλικών κόμβων, ωστόσο τόνισε πως η λειτουργία των φαναριών απαιτεί μία οργανωμένη μελέτη, καθώς επηρεάζεται συνολικά η κυκλοφορία.
Μάλιστα, επικαλέστηκε το παράδειγμα της Τουρκίας, της Ολλανδίας και άλλων χωρών, αλλά και Ελληνικών πόλεων, όπως την Κοζάνη και τα Γρεβενά, που έχουν καταργήσει τα φανάρια και έχουν κάνει κυκλικούς κόμβους, οι οποίοι εξασφαλίζουν την ομαλή ροή των οχημάτων, όλες τις ώρες.
Ειδικά για την διασταύρωση της Μητροπόλεως – Βενιζέλου – Εληάς σημείωσε ότι θα μπορούσε να λειτουργούν σηματοδότες, ωστόσο απαιτείται λεπτομερής μελέτη για τους χρόνους, καθώς τις ώρες αιχμής ίσως θα υπάρχουν μεγάλες ουρές.
Ο πρόεδρος των Υπεραστικών ΚΤΕΛ Ημαθίας Τάσος Συμεωνίδης, τάχθηκε κάθετα ενάντια σε οποιαδήποτε επιπλέον λειτουργία φωτεινών σηματοδοτών, καθώς όπως είπε ήδη τα υπάρχοντα φανάρια δημιουργούν σοβαρό πρόβλημα.
'Oπως σημείωσε ο κ. Συμεωνίδης, θα πρέπει να κοιτάξουν οι αρμόδιοι να πεζοδρομήσουν το κέντρο ή έστω να ελαφρύνουν τους δρόμους από τον όγκο των οχημάτων και όχι να βάλουν φανάρια.
Σχετικά με τα ήδη λειτουργούντα στις εισόδους της πόλης, τόνισε πως πρέπει να ρυθμιστούν ώστε να δίνουν όσες το δυνατόν περισσότερες κατευθύνσεις.
Ο Διοικητής της Τροχαίας Βέροιας
Ο Αστυνόμος Α΄ Διονύσης Κούγκας, διοικητής της Τροχαίας Βέροιας, εξέφρασε την άποψη ότι με την δεδομένη κατάσταση στη Βέροια, σε ορισμένα σημεία κρίνεται επιβεβλημένη η ύπαρξη φωτεινών σηματοδοτών, καθώς παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις, αλλά κυρίως υπάρχει πρόβλημα στην ασφάλεια των οδηγών.
Ιδιαίτερη επικινδυνότητα, όπως ανέφερε ο Διοικητής, παρουσιάζεται στις διασταυρώσεις Πιερίων και Σαμψούντος, Πιερίων – Θωμαΐδου, Ανοίξεως – Κουντουριώτη (κάτω από το μπάσκετ της Εληάς), καθώς και η διασταύρωση στην πλατεία Ωρολογίου, στη συμβολή με τις οδούς Μπότσαρη και Μαυρομιχάλη.
Όσον αφορά όμως το κέντρο της Βέροιας, ο κ. Κούγκας θεωρεί πως πρέπει να αποφορτιστεί από τον μεγάλο όγκο των οχημάτων και προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να στραφούν οι όποιες μελλοντικές μελέτες.
Η άποψη του συγκοινωνιολόγου του Δήμου Βέροιας
Ο συγκοινωνιολόγος – πολιτικός μηχανικός, ειδικός συνεργάτης για θέματα συγκοινωνίας της Δημάρχου Βέροιας Σάμουελ Σαλέμ, αναφέρθηκε στα υπέρ και στα κατά της λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών και των κυκλικών κόμβων. Όπως είπε, είναι δεδομένο ότι υπάρχει έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα και για αυτό τον λόγο αναμένεται να προκηρυχθεί η κυκλοφοριακή μελέτη για την πόλη της Βέροιας, ώστε να ερευνηθεί σε βάθος το ζήτημα.
Σχετικά με την λειτουργία των φαναριών, ανέφερε πως μπορεί να τακτοποιείται η κίνηση τις ώρες αιχμής, αλλά δημιουργούνται καθυστερήσεις τις ώρες που δεν υπάρχει αυξημένος όγκος οχημάτων. Επιπλέον, πρόσθεσε πως η αναλογία στο κόστος μεταξύ φαναριών και κυκλικών κόμβων είναι 3 προς 1, δηλαδή, το κόστος κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας των φαναριών, είναι 3 φορές περισσότερο από την κατασκευή κυκλικών κόμβων.
Από την άλλη, με την λειτουργία των φαναριών μπορεί θεωρητικά να αποκλείεται η ύπαρξη ατυχημάτων, ωστόσο μία παραβίαση μπορεί να έχει τραγικά αποτελέσματα, ενώ με την ύπαρξη κυκλικών κόμβων, τα οχήματα αναγκάζονται να κόψουν ταχύτητα, οπότε και ατύχημα να σημειωθεί, θα είναι μόνο υλικών ζημιών.
Συμπεράσματα
Όπως φαίνεται από τις παραπάνω απόψεις, οι επαγγελματίες οδηγοί, αναλογιζόμενοι τις καθυστερήσεις, τάσσονται κατά της λειτουργίας φαναριών στο κέντρο της πόλης. Από την άλλη, ο διοικητής της Τροχαίας Βέροιας, με βάση τα δεδομένα που έχει η Υπηρεσία του και αναφέρουν την ύπαρξη πολλών ατυχημάτων στα κομβικά σημεία που ανέφερε, υποστηρίζει πως θα πρέπει να μπουν φανάρια, χωρίς βέβαια να αποκλείει το ενδεχόμενο κατασκευής κυκλικών κόμβων όπου αυτό είναι δυνατόν.
Τέλος, ο συγκοινωνιολόγος του Δήμου Βέροιας, έθεσε το θέμα σφαιρικότερα, καθώς το θέμα πρέπει να αντιμετωπιστεί μέσα από μία σφαιρική μελέτη, που να λαμβάνει υπόψη τόσο την λειτουργικότητα, όσο και την ασφάλεια των δρόμων. Ωστόσο, ο κ. Σαλέμ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει δοκιμαστική λειτουργία των φωτεινών σηματοδοτών στο κέντρο της πόλης, ώστε να εξεταστεί στην πράξη η λειτουργικότητά τους ή όχι, πάντα όμως με την προτεραιότητα στην μελέτη κυκλικών κόμβων.
Όπως και να έχει, κάτοικοι και επισκέπτες της πόλης περιμένουν άμεσα δράσεις, ώστε επιτέλους το κέντρο της Βέροιας να γίνει πιο ανθρώπινο, τόσο για τους οδηγούς, όσο και για τους πεζούς. Το πώς θα γίνει αυτό, επαφίεται στους ειδικούς, το πότε όμως, εξαρτάται καθαρά από την πολιτική βούληση.
5 Σχόλια
Προσωπικα πιστευω οτι το μεγαλυτερο σφαλμα που μπορουμε να κανουμε, ειναι να βαλουμε τα φαναρια. Ολες οι πολεις τα απομακρυνουν και εμεις σκεφτομαστε να τα ενεργοποιησουμε. Και να μπουν, συντομα θα το μετανιωσουμε πιστευω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα ενεργοποιηθούν τώρα τα φανάρια που τοποθετηθηκαν πριν 30 χρόνια και τα έβγαλαν off σχεδόν 1 χρόνο μετά την λειτουργία τους με την δικαιολογία ότι ...τότε (!) δεν υπήρχε κυκλοφοριακό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς εδώ και 10 τουλάχιστον χρόνια υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα με τα αυτοκίνητα και κάθε χρόνο που περνάει χειροτερεύει. Διαγραμμίσεις μέσα στο κέντρο δεν υπάρχουν (διπλή διαχωριστική), διαβάσεις πεζών σβησμένες, πινακίδες της τροχαίας με 10 αυτοκόλλητα επάνω.
ΖΟΥΓΚΛΑ το κέντρο της πόλης, κυκλοφοριακό κομφούζιο, τραπεζοκαθισματα μέχρι την άσφαλτο, ηχορύπανση με τη μουσική από τα μαγαζιά, ηχορύπανση και από συγκεκριμένους μηχανόβιους που έχουν κάνει το κέντρο της Βέροιας πίστα αγώνων, παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα επάνω στα πεζοδρόμια και οι πεζοί να ψάχνουν που να περπατήσουν και από που να περάσουν απέναντι.
Συμβιβασμός με τη μετριότητα. Ως πότε?
Αν αυτή την Βέροια οραματιζόσασταν χάρισμα σας δεν είναι να ασχολείται κανείς πλέον με τα χάλια της.
Η κατάσταση έπιασε πάτο. Σκεφτείτε μία στιγμή τους ελάχιστους ξένους τουρίστες που έρχονται κάθε χρόνο να επισκεφθουν για λίγες ώρες μία ιστορική πόλη χιλιάδων ετών και η πρώτη εικόνα που τους μένει είναι αυτή.
Το προηγούμενο σχόλιο αποδίδει πληρως την εικονα της Βέροιας σήμερα. Θελει συγκεκριμένες δρασεις απο την πλευρα της Διοικησης για να βελτιωθει η κατασταση. Καποιες κινησεις ειναι πολυ απλες και δεν θελουν τοσα πολλα χρηματα. Αλλα επιτελους να γινει κατι...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΙΜΑΙ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΦΑΝΑΡΙΩΝ,ΝΑ ΞΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ,ΚΑΙ ΝΑ ΜΠΟΥΝΕ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΑΜΕΣΑ ΛΟΓΟΥ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΟΚ.ΣΕ ΠΙΕΡΙΩΝ ΕΙΔΙΚΑ ΣΤΟ ΣΠΕΣΙΑΛ ΜΠΡΟΣΤΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΠΛΑΤΕΙΑ ΩΡΟΛΟΓΙΟΥ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦανάρια μόνοι εκτός ΚΕΝΤΡΟΥ! Προς Θεού όχι λύσεις που καταργούνται σταδιακά την τελευταία δεκαετία σε όλες τις Ευρωπαϊκές πόλεις. Φανάρια εκτός Κέντρου και στον Αστικό Ιστό κυκλικοί κόμβοι. Ας ξεφύγουμε λίγο απο την αντίληψη του ανάβει κόκκινο είναι καλό. Θυμάμαι όταν ήμουν φοιτητής στη Φλώρινα και ο εκεί Δήμαρχος είχε προσπαθήσει να βάλει φανάρια στο κέντρο...ΠΑΝΙΚΟΣ! 10 φορές χειρότερα απο τις καθυστερήσεις και το γέμισμα των κεντρικών αρτηριών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠιστεύω ότι οι υπεύθυνοι του ΔΒ είναι σε καλά χνάρια. Ο στόχος θα πρέπει να είναι το να μπαίνουν όσο το δυνατόν λιγότερα αυτοκίνητα στο κέντρο. Παράδειγμα η Μητροπόλεως. Σκέψου πόσα απο τα στενά που την περικλείουν, οδηγούν την κίνηση σε αυτή και πόσα την απομακρύνουν. Τότε πολύ απλά θα βρείς μια μεγάλη ρίζα...κακού! Το κυκλοφοριακό δεν μπορεί να λυθεί έτσι απλά. Θέλει βαθιές, οργανωμένες τομές και πολύ μεγάλη προσπάθεια στην ευαισθητοποίηση και την συνειδητοποίηση των οδηγών. Ίσως πρέπει σιγά σιγά με κάποιον τρόπο να μας κάνουν να καταλάβουμε ότι το κέντρο της Βέροιας δεν ταιριάζει στο αυτοκίνητο...
Το σχόλιό σας για την ανάρτηση (παρακαλούμε να τηρούνται οι όροι που αναφέρονται στους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας)