Τα αρχαιολογικά ευρήματα της Βέροιας ανοίγουν «διάλογο» με τον σύγχρονο κόσμο - Τι μηνύματα κρύβουν;

Οι βασιλικοί μακεδονικοί τάφοι των Αιγών, στη Βεργίνα, είναι παγκοσμίως γνωστοί και χιλιάδες επισκέπτες έρχονται κάθε χρόνο στην περιοχή για να τους δουν από κοντά και να ξεναγηθούν στα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα. Βασιλικοί τάφοι, μεγαλοπρεπείς και αξιόλογοι, με ανεκτίμητης αξίας θαμμένους θησαυρούς αυτοί της Βεργίνας, τόσης που μάλλον «σκέπασαν», με την αίγλη τους, τους «δίδυμους μακεδονικούς τάφους» που ανακαλύφθηκαν τυχαία στη Βέροια, κατά τη διάρκεια εργασιών για ανέγερση οικοδομής, το 1973.  

Πόσοι από τους Βεροιώτες γνωρίζουν την ύπαρξη αυτών των λαξευτών «δίδυμων» τάφων, στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Ασπασίας, ακριβώς απέναντι από το 3ο Γυμνάσιο Βέροιας; Και αν κάποιοι το έχουν δει περνώντας από το σημείο, κατά πόσο γνωρίζουν την ιστορία τους; Οι μαθητές των σχολείων που είναι στη γειτονιά των μακεδονικών τάφων, το 3ο και 4ο Γυμνάσιο και το Μουσικό Σχολείο προσφάτως, έχουν άραγε διδαχθεί ή πληροφορηθεί κάτι σχετικά;

Η απάντηση είναι μάλλον αρνητική σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα και για αυτό τον λόγο επικοινωνήσαμε με την ΙΖ΄ Εφορία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων, στην αρμοδιότητα της οποίας υπάγονται οι «δίδυμοι μακεδονικοί τάφοι», προκειμένου να μάθουμε περισσότερα σχετικά γι’  αυτούς.

Μιλώντας με τον Ιωάννη Γραικό, Αρχαιολόγο της ΙΖ΄ ΕΠΚΑ, πληροφορηθήκαμε πως οι, στεγασμένοι και περιφραγμένοι πλέον, «δίδυμοι μακεδονικοί τάφοι», βρέθηκαν το 1973 κατά την εκτέλεση εργασιών στο τότε «κτήμα Καραντουμάνη», στην σημερινή περιοχή κάτω από το μπάσκετ της Εληάς.

Πρόκειται για τάφους που χρησιμοποιήθηκαν από τον 4ο μέχρι και τον 2ο π.Χ. αιώνα και ανήκαν σε ένα ταφικό σύνολο, όπως αναφέρουν οι εκτιμήσεις, εκτός των τειχών της Βέροιας.

Οι τάφοι που είναι ορατοί σήμερα, είναι λαξευμένοι σε πέτρα και παρουσιάζουν ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά στοιχεία, αν και ήταν τάφοι για «κοινούς θνητούς». Αν και ως αρχαιολογικό εύρημα δεν μπορεί να συγκριθεί σε καμία περίπτωση με τους βασιλικούς τάφους της Βεργίνας, για τη Βέροια αποτελεί ένα από τα ελάχιστα αρχαιολογικά μνημεία των ελληνιστικών χρόνων, σε αντιδιαστολή με τα πολλά βυζαντινά μνημεία που υπάρχουν στην πόλη.

Θα ανοίξει «διάλογος» των Μνημείων με τον σύγχρονο κόσμο

Όπως μας επισήμανε ο αρχαιολόγος Ιωάννης Γραικός, στα άμεσα σχέδια της ΙΖ΄ ΕΠΚΑ, της προϊσταμένης της Αγγελικής Κοτταρίδη και του ίδιου, είναι η εξωστρέφεια του αρχαιολογικού μουσείου της Βέροιας προς την κοινωνία.

Απόρροια αυτού, θα είναι και η προσπάθεια «επικοινωνίας» των λίγων μνημείων της ελληνιστικής περιόδου (4ος – 2ος π.Χ. αιώνας) με τους πολίτες του σήμερα.

Στα πλαίσια αυτού του αναγκαίου εγχειρήματος, θα τοποθετηθούν πινακίδες σήμανσης προς τα μνημεία της πόλης (τους «δίδυμους τάφους», τα αρχαία τείχη κλπ), καθώς και πινακίδες που θα αναφέρονται στην ιστορία τους.

Επίσης, προγραμματίζονται δράσεις του αρχαιολογικού μουσείου με τα σχολεία της Πρωτοβάμθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ ανάλογες κινήσεις θα γίνουν και σε ευρύτερη κλίμακα.

Σκοπός όλων των παραπάνω, όπως προέκυψε από την επικοινωνία μας με τον κ. Γραικό, είναι να ανοίξει «διάλογος» του χθες με το σήμερα, να λάβουμε μηνύματα και ερεθίσματα από τους κατοίκους της αρχαίας Βέροιας και να κάνουμε αναγωγές του παρελθόντος στο παρόν και στο μέλλον.

Οι χρυσές σελίδες του παρελθόντος μπορούν να στείλουν αισιόδοξα μηνύματα;

Χωρίς καμία διάθεση αρχαιολαγνείας ή συμπλεγματικής κομπορρημοσύνης, θα πρέπει να είναι κοινά αποδεκτό πως τα διασωθέντα μνημεία της περιοχής, οι αναφορές στην αρχαία γραμματεία, οι επιγραφές ελληνιστικής και ρωμαϊκής περιόδου κ.α., αποδεικνύουν πως η Βέροια υπήρξε λαμπρότατη πόλη, εφάμιλλη (και πολλές φορές ανώτερη) της Θεσσαλονίκης, λόγω της στρατηγικής της θέσης, της κουλτούρας που είχαν αναπτύξει οι κάτοικοί της και – γιατί όχι – λόγω συγκυριών και… θεϊκής εύνοιας.

Μία από τις αρχαιότερες πόλεις που η ίδρυσή της χάνεται στα μυθικά χρόνια, μια πόλη που την αναφέρει ο μεγάλος ιστορικός της αρχαιότητας Θουκυδίδης, μια πόλη από την οποία – κατά πάσα πιθανότητα – καταγόταν η δυναστεία των Αντιγονιδών,  μια πόλη που στα Ρωμαϊκά χρόνια γνώρισε μεγάλη ακμή, που ορίσθηκε η πρωτεύουσα του «Κοινού των Μακεδόνων», πόλη που την επισκέφθηκε ο Απόστολος Παύλος (το 50 – 51 μ.Χ.), ο οποίος συνήθιζε να κηρύττει μόνο σε μεγάλα αστικά κέντρα (Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Κόρινθος κλπ), η «Σεμνότατη μητρόπολις της Μακεδονίας και δις νεωκόρος Βέροια» και η «πόλη της Μακεδονίας μεγάλη και πολυάνθρωπος» (όπως χαρακτηρίζεται), μια πόλη που πιθανότατα είχε λαμπρά οικοδομήματα για κατοικίες των αρχόντων και αίθουσες συνεδριάσεων του κοινού, ναούς μεγαλοπρεπείς θεών και αυτοκρατόρων, στάδιο, θέατρο και άλλα πολλά…

Αυτή η αρχαία πόλη, που γνώρισε μεγάλες στιγμές δόξας στην ιστορία της, σίγουρα έχει πολλά να μας διδάξει…

Ιστορικά, πολιτικά, κοινωνικά, οικονομικά, πνευματικά, φιλοσοφικά, η αρχαία Βέροια «κρύβει» πολλά μηνύματα (π.χ. πως αξιοποίησε την στρατηγική της θέση και έφτασε σε ανάπτυξη, σε αντίθεση με την σημερινή Βέροια και κατ΄ επέκταση Ημαθία, που αποτελεί κομβικό σημείο μεταξύ βορά και νότου, δύσης και ανατολής και παρά ταύτα, παρακμάζει διαρκώς…)

Με την βοήθεια των ειδικών επιστημόνων, τα μηνύματα αυτά θα γίνει προσπάθεια να αποκρυπτογραφηθούν και να τεθούν στη διάθεση της σύγχρονης Βέροιας, αλλά και της σύγχρονης Ελλάδας.

Βέβαια, το κατά πόσο είναι σε θέση ο σύγχρονος Έλληνας να τα δεχθεί ή κατανοήσει, είναι άλλο θέμα. Ωστόσο, το πρώτο βήμα θα έχει γίνει και ίσως κάποτε το «θαμμένο» λαμπρό παρελθόν να γίνει «παρόν».

Άρθρο του Νίκου Βουδούρη στην εφημερίδα "Λαός"

Δημοσίευση σχολίου

2 Σχόλια

  1. εαν δεν ειχαμε το προβλημα με τους σκοπιανους ( οπου σκόπια -σκοπιά , σκοπός κτλ)κανεις δε θα γνωριζε την Μακεδονικη ιστορια .
    το καλο μ αυτη την ιστορια ειναι οτι ασχοληθηκαμε με τις μνημες μας .
    ( παρεπιπτοντως αυτοι που σημερα διατεινονται οτι ειναι μακεδονες , πρεπει ναναι οι παιονες που τους ειχανε υποταξει οι μακεδονες και τωρα προσπαθουν να εκδικηθουν προσεταιριζομενοι το ονομα των αφενταδων τους ).
    οσο για την Βεροια που γραφετε οτι σημερα παρακμαζει . . .αμα δεν αγαπας τον τοπο σου δεν σ αγαπαει κι αυτος .
    αν θα προσεξετε , οι μονοι που φροντισαν να υπαρχει η παλια Βεροια ειναι οι εβραιοι , και αυτοι επειδη εμεναν στην συνοικια τους και θελησαν να την διατηρησουν .
    οι υπολοιπες περιοχες που ειχανε παλια σπιτια , με τα μεσα ( και τα εξω ) και τις μιζες σε βουλευτες , πολεοδομια , δημο , εξαφανιστηκαν .
    οι ομορφες συνοικιες και ειδικα αυτη της Κυριωτισσας μας τελειωσε .
    βεβαια για να αναπτυχθει ενας τοπος οικονομικα δεν ειναι θα μου πειτε παραγοντας οι παλιες συνοικιες της Βεροιας .
    διαφωνω
    το τι εχουμε δειχνει και το ποιοι ειμαστε . μια ομορφη πολη ειναι ομορφη επειδη οι κατοικοι εχουν ομορφια μεσα τους και το φροντιζουν αυτο παντου .και μια ομορφη πολη σε προδιαθετει και σε αλλα πραγματα .
    παραδειγμα στα παραπανω που λεω , ειναι τα εβραιικα σπιτια τα οποια και μεσα και εξω ησαντε πανεμορφα. μεχρι και ζωγραφιστα ταβανια και τοιχους ειχανε οι ανθρωποι .
    αυτα τα πραγματα θελουν ανθρωπους δραστηριους , ζωντανους .
    ειχαμε καποτε τα κρατικα ψυγεια που εσφυζαν απο ζωη . ειχαμε τους γεωργικους συνεταιρισμους που ησαντε κι αυτοι δραστηριοι. ειχαμε τα εκοκκιστηρια , ειχαμε το -ζαχαρεως- , ειχαμε τον λαναρα(μιλαω παντα για την ευρυτερη περιοχη) ειχαμε της παναγιας τα ματια , αλλα τα αφησαμε ολα στο στα στοματα των λυκων .
    αμα ειναι παραδομενα ολα στους αλημπαμπαδες και τους σαραντα κλεφτες τους τι περιμενεις ;;;
    τα κορακια σημερα καραδοκουν μεσα απο δημοσιες και δημοτικες υπηρεσιες να αρπαξουνε .
    αρπακτικα που ισως ουτε τα παιδια τους δεν υπολογιζουν .
    ναναι σημεια των καιρων;;;
    ισως
    και την πληρωνει και η Βσιλισσα του Βορρα .
    ετσι ειναι οι εποχες με τα επαγγελματα βλεπεις .
    καποια στιγμη τα κονομανε οι ποδοσφαιριστες , καποια στιγμη οι τραγουδιστες , τωρα τα κονομανε οι κλεφτες .
    μονο που οι κλεφτες τ αρπαζουνε και δεν τους τα δινουμε .
    κριμα στην πολη μας την Βεροια την Βασιλισσα των Μακεδονων . την πολη του Μεγαλεξανδρου .
    κριμα .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δὲν συμφωνῶ μὲ τὸ συμπέρασμά σας, κε Φοῖνιξ, ὅτι μόνον οἱ Ἑβραῖοι ἀγαποῦσαν καὶ συντήρησαν τὴν συνοικία τους ἢ ὅτι ἦταν οἱ μόνοι ποὺ εἶχαν ἀρχοντικὰ μὲ πλούσιο διάκοσμο στὴν Βέῤῥοια. Ἁπλούστατα, οἱ Ἑβραῖοι ἔφυγαν ἐπὶ Κατοχῆς, αἰχμάλωτοι τῶν στρατοπέδων συγκεντρώσεως τῶν Γερμανῶν. Πολλοὶ βέβαια βρῆκαν καταφύγιο στὴν ὕπαιθρο χωρὶς νά τους καταδώσει κανεὶς Χριστιανός-Ἕλληνας. Ὅσοι ἐπέζησαν ἐπώλησαν τὶς περιουσίες των σὲ Ἕλληνες καὶ ἔφυγαν στὸ σιωνιστικὸ κράτος κατοχῆς τῆς Παλαστίνης, τὸ λεγόμενο «κράτος τοῦ Ἰσραήλ», γιὰ νὰ ἀλλοιώσουν δημογραφικὰ τὸν πληθυσμό τῆς περιοχῆς.

    Μέχρι τὴν Κατοχή, ὑπῆρχαν καὶ τὸ ἀρχοντικὸ τοῦ Σιορμανωλάκη καὶ τὸ ἀρχοντικὸ τῆς Ρακτιβανούδας καὶ πολλὰ ἄλλα. Κατεδαφίστηκαν γιὰ νὰ λυθῇ τὸ στεγαστικὸ πρόβλημα. Τὰ λίγα ποῦ γλίτωσαν συμπεριλαμβανομένων τῶν τῆς ἑβραϊκῆς συνοικίας γλίτωσαν λόγῳ θολοῦ ἰδιοκτησιακοῦ καθεστῶτος.

    Υ/Γ: Τὸν ξυλόγλυπτο διάκοσμο τοῦ ἀρχοντικοῦ Σαράφογλου λεηλάτησαν, ὡς ἄλλοι «Ἔλγιν», ἐπὶ Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, Γάλλοι ἀξιωματικοὶ τῆς Entente, ποὺ εἶχαν ἐπιτάξει τὸ οἴκημα. Ἦταν τότε ποὺ ὁ «ἐθνάρχης» Μπενὶ Ζελόν, ἔκοβε τὴν Ἑλλάδα στὰ δύο μαζὶ μὲ τ' ἄλλα «τῆς Ἀμύνης τὰ παιδιά», γιὰ τὸ χατίρι τῶν ἀγγλο-γάλλων, μὲ τὶς λόγχες τῶν Σενεγαλέζων._

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Το σχόλιό σας για την ανάρτηση (παρακαλούμε να τηρούνται οι όροι που αναφέρονται στους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας)

Κάντε LIKE στη σελίδα του InVeria.gr και...  μείνετε ενημερωμένοι για όλα!
Η αναδημοσίευση αναρτήσεων ή η χρήση πληροφορίων του InVeria.gr 
επιτρέπεται μόνο με αναφορά στην πηγή, με ενεργό σύνδεσμο